Kolla – här är nya Volvo V40

avRobert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Collin: Volvo är snart tillbaka vid funktion före form

1 av 3 | Foto: Foto: CARPIX
V40 – EN BLANDNING Här är nya spionbilderna på Volvos V40. Bilen ska visas upp först nästa år.

Volvo rensar i modellprogrammet. Den väntade C30-kombin och nya V50 blir en och samma bil – helt nya V40.

Bilspionen avslöjade den nya Volvon på vintertest i Lappland.

I februari blir det premiär på bilsalongen i Genève.

Volvo C30, V50, V60 och V70 – för många nästan likadana bilar, tycker nye Volvo-chefen Stefan Jacoby och rensar osentimentalt i modellfloran.

Framför allt sticker nuvarande S40 och V50 ut. De är lite större än konkurrenterna i Golf-klassen, där de borde höra hemma, och passar inte riktigt in någonstans.

Ersättarna som börjar säljas i sommar krymper en aning och blir direkta konkurrenter till livsstilsbilarna Audi A3 och BMW 1-serien. Nya V40 baseras fortfarande på teknik som Volvo utvecklat tillsammans med Ford, den helt nya Volvo-plattformen är inte klar förrän till flaggskeppet XC90 som kommer om drygt ett år.

V40 är formgiven av Volvos förre designchef Steve Mattin som fick sparken för två år sedan. Mattin är också ansvarig för Volvos mellanklassbil V60. De som hoppas på en fyrkantig och funktionell bil blir besvikna. V40 liknar en krympt V60, vilket inkräktar på utrymmet. Det är lågt och bagaget är trångt. Från container till livsstil på ett par år. Men frågan är om tysken Stefan Jacoby vänder på utvecklingen igen.

Han kommer från Volkswagen, inte från Audi, och mycket talar för att Volvo snart är tillbaka vid devisen funktion före form.

Bilspionen avslöjade den nya Volvon på testbanan i Arvidsjaur. Bilen som är kamouflerad med extra plastsköldar och psykedelisk plastfilm har varit hos elektroniktillverkaren Continental bland annat för att kalibrera antisladdsystemet. Efter ”fotograferingen” togs bilen in i en täckt biltransport och fördes norrut till Volvos hemliga testbana på militärt område i Jokkmokk. Där fortsätter testkörningen hela vintern.

40-serien ska också få en XC-modell, alltså en skogsmulleversion, och senare blir det med all sannolikhet en fyrdörrars S40 för den kinesiska marknaden. Eventuellt ska den bilen enbart byggas i Kina. V40 och XC40 ska byggas i belgiska Gent.

Motorerna blir desamma som i dag, men aningen starkare samtidigt som de blir snålare.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar