Förlusten: Minus 220 000 – per bil

Av: 

Olof Adlercreutz

Bilar

Fisker Automotive heter företaget som skulle ta världen med storm, med sin vackert skulpterade laddhybrid Fisker Karma. Men av det verkar det bara bli en tumme, företaget har inte byggt en bil på ett år och har därtill förlorat 220 000 kronor – per bil.

Danske bildesignern Henrik Fisker, vars mest kända bilar är bland annat BMW Z8 och Aston Martin DB9, verkar snart komma att ansluta till raden av fallerade bilentreprenörer som John Z DeLorean och Victor Muller.

Förlorat miljarder

Trots att företaget lyckats locka in investerare som satsat 1,4 miljarder dollar i företaget, motsvarande strax över nio miljarder kronor, har man inte lyckats vända de röda siffrorna till svart. Tvärtom, visar det sig enligt dokument som nyhetsbyrån Reuters kommit över.

I dokumenten framkommer att de ekonomiska besvären började redan i juni 2011, något Fisker Automotive höll hemligt för sina investerare.

I reda siffror ska Fisker Automotive, som grundades 2007, ha förlorat 220 000 kronor för varje bil man sålt. Målet var att bygga 15 000 bilar per år men till dags dato har den lilla USA-baserade biltillverkaren endast byggt cirka 2 450 bilar.

Dyra designmissar

Skälet till minussiffrorna ska enligt en högt uppsatt källa på företaget ha varit att bilarna kostade betydligt mycket mer att tillverka än vad Fisker skulle kunna ta betalt för dem. Dessutom ska en sista-minuten-ändring i designen ha gjort ett reservdelslager värt mellan 50 och 100 miljoner dollar värdelöst.

Ett annat kostsamt designfel var det ovanliga frontmonterade avgassystemet, som ströp motoreffekten och gjorde bilen onödigt högljudd. Felet ska ha kostat miljontals dollar att åtgärda men ledningen vägrade att ändra designen när man upptäckte det på ritbordet, uppger en av Fiskers ingenjörer till Reuters.

Höga chefslöner

Den usla ekonomin till trots lyfte både Henrik Fisker och medgrundaren Barny Koehler löner på drygt 4,5 miljoner årligen. Detta även efter att man låtit hundratals anställda lämna sina jobb.

Än så länge har Fisker Automotive inte ansökt om konkurs, men många investerare ställer sig frågan vad som hänt med sina pengar. Särskilt i skenet av konkurrenten Tesla Motors, vars aktier tredubblats i värde bara sedan årsskiftet.

– Mina pengar är borta för alltid. Jag vill att någon förklarar hur det kunde hända. Jag har fortfarande frågor, säger en investerare till Reuters.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Fisker Automotive

MER OM MIN BIL

Danskens sportiga elbil ska räcka 65 mil

Satsar 3 miljarder – på sina lyxbilar

Fisker Thunderbolt gör Aston Martin rasande

Livsfarliga tabben kostade 25 miljarder

GM stämda – på 72 miljarder kr

Avslöjat: Här bygger Volvo en ny bilfabrik

Stor förlust för Tesla

VW-toppen: ”Folk glömmer vad lägre utsläpp kostar...”

VW-toppen: ”Folk glömmer vad lägre utsläpp kostar...”

Biljättarnas mardröm: Apple bygger sin elbil

Tesla gör storförlust – trots Model S framgång

Notan efter skandalen: Upp till 730 miljarder

Teslachefen: ”Det är vår sista chans”

Tesla-chef missnöjd – med sin chocklön

Kan tvingas böta 319 000 – per bil

Betalade sex miljoner – för en registreringsskylt

Tesla rasar trots Model 3-succén

GM: Vi vill att alla åker elbil

Påminnelseavgifter en miljard av trängselskatten

Uppgifter: Så blir nya Tesla Model 3

Geelys miljardklipp med Volvo-köpet

Arabiska ”budgetbilen” – kostar 16 miljoner kr

Lyxdäcket kostar mer än en Ferrari

Sista Veyron i Genève