Snyggare – men bara inne

MOTOR

På utsidan är nya Nissan Xtrail sig lik

1 av 3 | Foto: Borta är plastigheten. Snyggt och prydligt – och likt det mindre stadssyskonet Qashqai.

Snyggare invändigt, nästan likadan på utsidan.

Anonym på vägen.

Men i skogen träder nya Nissan X-trail fram som en vinnare.

Det är alltid svårt att betygsätta bilar som byter skepnad helt när terrängen ändras. Nya Nissan X-trail är just en sån kärra.

Men vi börjar redan på parkeringen. X-trail har knappt bytt skepnad alls på utsidan. Karossen har bara rörts med ytterst försiktiga fingrar. Det är under skalet det hänt saker. Öppnar du dörren i nya X-trail kliver du in i en helt annan värld än den plastiga som den gamla modellen stod för. Nu är det snyggt och prydligt, lite åt det bruksiga hållet, men just lagom för att ändå passa som personbil. Dessutom har bilen blivit större – 17,5 centimeter längre för att vara exakt. Det tackar vi lite mer långväxta för, nu slipper man sitta med knät i instrumentbrädan.

Chassit är också nytt för bilen och färden på motorvägen blir behaglig. Med ett undantag: vägljud. Det blir på tok för bullrigt i kupén på sträv svensk asfalt.

Hittar formen i skogen

Men den som köper en X-trail har med största sannolikhet inte bara för avsikt att använda den i stan, utan har behov av en maskin som klarar både vanlig väg, och sämre dito.

Så färden går till en av de skitigaste och obekvämaste vi kunde hitta, bonden Gunnars brutna skogsväg. Underlag: lite lera, mycket bergskross.

Och det är här som X-trail kommer till sin rätt. Bilen sväljer gupp och stenar som om den aldrig gjort annat. Den ger perfekt grepp och inte någon gång känns det nödvändigt att krypköra på det kraftigt guppiga underlaget.

Och när vi kör ner i den djupaste lergrop vi hittar tar den förbättrade fyrhjulsdriften oss säkert framåt och ur densamma. Det är här X-trail hör hemma!

I dyraste laget

Nya X-trail kostar från 234?900 kronor, men dessvärre är den fina dieselmotorn hela 40?000 kronor dyrare. Och vill man sedan lägga till lite lull-lull är det snart 300?000 som ska betalas av. Det känns lite i dyraste laget då andrahandsvärdet är tveksamt.

Och när vi ändå pratar om lull-lull måste man också ställa frågan om de enorma relingbågarna på taket, som kan köpas till för 10?000 kronor. Hur i hela friden ska man få bort snön från taket med dem på?

Summeringen blir att om du har behov av en riktig tuffing till bil, som tar sig fram i oländig terräng, är X-trail

bilen för dig. Om du däremot mest håller dig i mer civiliserad miljö ska du titta på Nissan Qashqai i stället. Då blir färden behagligare och plånboken betydligt gladare.

Prov/ Nissan Xtrail

Jonas Bladh

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar