BMW X5

BMW valde inte den enkla vägen att bara höja markfrigången på 5-seriebilen. Istället har bayrarna byggt en, till stor del, helt ny bil med visst innehåll från 5-serien. Permanent fyrhjulsdrift (62 procent bak/38 fram), högklassig inredning och vägegenskaperna omisskännligt BMW. Ett lyxskepp för folk med feta plånböcker, men inget för skogen.

Pris: 561 400 kronor.

Motor: V8-motor, 4 398 cm3. Effekt 286 hk vid 5 400 varv/minut, vridmoment 440 Nm vid 3 600 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/t på 7,4 sekunder.

Toppfart: 230 km/tim.

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

BMW

MER OM MIN BIL

Småttingarna är smartare

Bortglömd körkänsla

Citroën C5 2,0 SX

Lexus RX300

Vinterbil för Holland?

En maxad Micra för stadspuls

Medelmåtta - ännu

Lilla BMW - bra men inte bäst

Test: Peugeot 2008 mot Renault Captur

Test: Sveriges billigaste jeepar

Returmötet: Collin testar nya A-klass

Komfort i toppklass

Mercedes ML 320

Seat Ibiza mot Nissan Micra

Saab 9-3X 1,9 TTiD både stark och snål

Se upp Volvo – V60 får giftig utmanare

Fränt motorljud och fräck kaross

Collin: Så här bra har V60 aldrig varit

Audi A6 Allroad

9-3X – det bästa Saab gjort på 20 år

Hyundai i40 1,7 CRDI

Kalle Anka-däcket kommer – till slut

Minibil till maxipris

Från mini till maxi