Framtiden är här

avJonas Bladh

MOTOR

Första provkörningen med nya elbilen iMiev

El är framtiden, säger de flesta.

Men för vissa är framtiden redan här.

Vi har kört Mitsubishis lilla el-kärra iMiev.

Det ska sägas direkt: det dröjer lite över ett år innan ni får chansen att köra iMiev. I juni börjar den säljas i Japan, och till nästa höst ska den finnas i svenska bilhallar.

Men som med nästan all ny teknik kostar den skjortan. I Japan är prislappen satt till motsvarande 250 000 kronor – en hel förmögenhet för en pytteliten bil. När den väl nått Sverige hoppas Mitsubishi att en del av batterikostnaderna kapats, men prislappen kommer att bli saftig även här.

Laddningstid: 6-7 timmar

Men vad är det då vi får för våra pengar? Jo, en väldigt liten bil med plats för fyra som kan ta sig upp till 14 mil på en laddning. Det tar 6-7 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt, men man hoppas att mackar och andra rastställen ska installera snabbladdare som kapar tiden till runt halvtimmen.

När jag väl klämt in min runda lekamen i bilen och rullar iväg på den korta provturen slås man först av tysnaden. Någon beskrev känslan som liknande tunnelbanan, och det känns åt det hållet. Det susar lite om bilen och vi drar iväg. Då slår det mig att motorn är duktigt stark. Den ger 64 hästkrafter men hela 180 newtonmeters vridmoment – jämförbart med en 2,0-liters bensinmotor.

Mycket bra.

Körningen är trevlig, utrymmena undantagna. Chassi och fjädring jobbar mycket bra och det är rätt läckert att susa fram på Djurgården.

När iMiev landar i bilhallarna nästa år kommer den att sälja slut, det finns många som betalar mycket för imagen av miljömedvetenhet. Men den stora fördelen är att den ytterligare sätter press på konkurrenterna att presentera sina el-alternativ.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar