Nobbas rabatt – trots skandalen

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:
Uppdaterad:
Volkswagen Passat.
Foto: VOLKSWAGEN
Volkswagen Passat.

Schweiz stoppar försäljningen av Volkswagen-bilar med den manipulerade programvaran.

I Sverige däremot får man inga särskilda rabatter – om man vågar köpa.

”Sex procent kan jag göra på priset”, säger en bilhandlare.

”10-15 000 kan vi göra”, säger en annan.

För över en vecka sedan avslöjades Volkswagen-fusket.

Under sju års tid har fusket pågått där en programvara manipulerat biljättens utsläppstester.

Ett fusk som gjort att utsläpp av giftiga kväveoxider i verkligheten legat upp till 35 gånger högre än vad som är tillåtet (enligt amerikansk standard).

Direkt efter avslöjandet valde man i USA att stoppa all försäljning av de utpekade modellerna.

I lördags gjorde Schweiz samma sak.

”Inte jättestort intresse”

Hur är det i Sverige då? Läge att skaffa en ny Volkswagen för att komma billigare undan än innan skandalen? Knappast.

Trots turbulensen och fusket väljer Volkswagenhandlarna att inte premiera sina potentiella kunder.

När Aftonbladet Bil undersökte priserna hos några bilhandlare så var det den ”vanliga” rabatten på cirka sex procent som gällde, trots skandalen.

På en Volkswagen Passat Sportscombi med dieselmotor kunde en bilfirma ge en rabatt på sex procent, cirka 23 000 kronor.

Hos en annan bilfirma gick det trögare – till en början.

– 10-15 000 kan vi göra.

Man kan inte få ett ännu bättre pris efter all turbulens då?

– Jag kan göra några (tusenlappar), mer än så kan man inte göra.

Till slut gick bilhandlaren ner 23 000 kronor i pris, alltså sex procent även här.

Dock så var bilhandlarna övertygade om att det inte finns någon fara i att köpa en ny Volkswagen.

”Det är bara Euro5-motorer som är drabbade. Euro6 är inte drabbad. Dom nya vi säljer är det ju ingen fara med”, svarar en bilhandlare på frågan om man vågar köpa en ny Passat.

Oklart om bilarna rullar i Sverige

Även andrahandsmarknaden verkar oberörd av skandalen.

– Miljön är inte ett jättestort intresse bland bilägare. Det är viktigare att bilen är säker, bränslesnål och så vidare, säger Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket till Dagens Industri.

Annonsjätten ser bara en liten minskning av annonsering av Volkswagen-bilar sedan att den tyska biljätten erkände fusket.

Bilarna som det fuskats med ska ha den så kallade Euro5-motorn. Om sådana bilar rullar i Sverige är ingenting som Volkswagen vill bekräfta.

– Så fort vi har den informationen kommer vi att gå ut med den, har Marcus Thomasfolk, informationschef vid Volkswagen i Sverige, tidigare sagt till Aftonbladet.

■ ■ ■ Har du nyhetstips? Skicka ett mejl till Aftonbladet Bil här.

Publicerad:

MER OM MIN BIL