Kravet: Så mycket måste elbilen låta

Av: 

Felix Björklund

Elbilar

Hur ska framtidens trafik låta, när bilarna inte väsnas längre?

Nu har USA klubbat igenom krav för elbilar och även i Sverige kommer tysta fordon snart ”avkrävas” ljud.

– Det finns utrymme att göra ett eget ljud, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Elbilar är för tysta för allmänhetens bästa.

Eftersom de inte har någon traditionell drivlina som väsnas – måste det till något annat för att varna omgivningen att en bil är på väg. För hur ren och miljövänlig en Tesla eller en Nissan Leaf än är – det gör lika ont att bli påkörd av dem som vilken annan bil som helst.

Men snart ska tystnaden brytas.

Krävs tonhöjningar

Det är i USA som NHTSA nu klubbat beslutet att alla el- och hybridbilar som kan köra på ren eldrift måste föra oväsen. Detta i hastigheter upp till 30 km/h för att ”ge tillräcklig varning för fotgängare”.

Exakt vilket ljud de ska göra specificeras inte, men det finns rätt många krav på tonhöjningar(1 procent per km/h) och frekvenser som måste uppfyllas. Det nya kravet (som faktiskt klubbades igenom i den amerikanska kongressen redan 2010) kommer att gälla alla nya bilar som säljs efter den 1 september 2019.

I Sverige gäller EU-regler

Frågan är givetvis inte begränsad till USA – utan även i Sverige finns samma problematik.

Här finns det dock beslut om hur elbilarna ska låta.

– Vi har inga särregler i Sverige utan vi förhåller oss till de EU-regler som finns. Det finns en EU-förordning som säger att ett fordon med el- eller hybriddrift ska ha ett akustiskt varningssystem, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.

Ljud i låga hastigheter

Hans Kravet på varningsljudet gäller fordon från 1 juli 2021, dock så ska alla fordon som typgodkänds efter 1 jul 2019 uppfylla kravet.

– Förordningen säger att systemet ska generera ljud från start upp till 20 km/h samt vid backning. Det finns även ett reglemente man kommer hänvisa till och där beskrivs ljudet och hur de ska vara konstruerat. Men jag bedömer ljudet som lågt, lägsta nivån är jättelågt. Men de som sitter i bilen, de som är runt bilen och branschen är intresserade av att det inte ska låta för mycket. Däremot vet jag att Synskadades Riksförbund haft åsikter om att det låter för lågt.,

Men hur ska en elbil låta?

– Ljudet ska innehålla tonartshöjning och vara igenkänningsbart som ett fordon. Det finns vissa frekvenser och vissa krav som ska uppfyllas. Men inom de ramarna finns det utrymme för att göra ett eget ljud, säger Hans.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Kraftfull USB-billaddare - just nu till kampanjpris hos Kjell & Company!

Extern länk från Kjell & Company

Beställ här

Publisert:

LÄS VIDARE

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

ÄMNEN I ARTIKELN

Elbilar

Bilar

USA

MER OM MIN BIL

Så kan äldre bilar portas från städer

Test av självkörande bilar ska bli lättare

Stockholms stad tar med miljözoner i budgeten

Så blir nya miljözonerna

13 frågor och svar om nya miljözonerna

Dieselförbud sannolikt i Stockholm

Över 114 000 riskerar fortfarande körförbud

Se upp – nya vägmärken snart här

Regeringen: Då fattar vi beslut om miljözoner

Datumet du måste byta till vinterdäck

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

Så säger partierna om miljözonerna

Här blir de självkörande fordon snart verklighet

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Chockhöjd skatt för nya husbilar: ”Inte klokt”

Här kör flest dieselbilar

Snart kan diesel bli förbjudet

Test: Så bra är Volvos ”folkladdhybrid” XC40

Stora elbilsskolan med Glenn Lindberg

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Beg A-traktor: Allt du måste veta innan köp

Bästa begagnade elbilarna – experternas bästa köp

Första testet: Så bra är Teslas elsuv Model Y

Test: Så bra är nya Kia E-Soul: ”Enorm kraft”