Chevor säljer skivor bättre än bilar

Bilar

Nu ska Chevrolet lyfta upp siffrorna

Säg Chevrolet och många tänker på flådiga amerikanare från förr.

Kunderna svek också när GM satte Chevroletmärken på små koreanska bilar med uselt rykte.

Nu ska jänkararvet fram – fast bilarna byggs fortfarande i Sydkorea.

General Motors största varumärke, Chevrolet, lider av att vara känt, men ändå okänt.

– Nästan alla i Europa vet att Chevrolet är amerikanskt, men bara 4–5 procent räknar upp Chevrolet om man frågar efter bilmärken de känner till. Ännu färre, 1–2 procent, kan tänka sig att köpa en Chevrolet, säger Europachefen, 55-årige GM-veteranen Wayne Brannon.

Chevrolet-bilen är faktiskt mer känd via radio än i bilhallarna. Över 600 sånger handlar om det klassiska bilmärket.

– Vi har en unik koppling till popmusik och film. Chevrolet utstrålar vind-i-håret och le-med hela-ansiktet-attityd, säger Wayne Brannon.

Den imagen har Chevrolet odlat med ikonmodeller från 1950 och 1960-talen, som Impala – urtypen av en jänkare med mycket krom och vingar – och sportbilarna Corvette och Camaro.

Schweizare var med

I USA är Chevrolet näst störst på personbilar. Endast Toyota säljer fler.

Men märket grundades inte av en amerikan, utan av schweizaren och klockmakarsonen Louis Chevrolet, född 1878. Hans stora intresse som barn var att cykla fort och att pilla isär saker och sätta ihop dem på ett bättre sätt. Redan i elvaårsåldern började han att arbeta som cykelreparatör och skruvade ihop sina egna tävlingscyklar. En särskilt nöjd kund var amerikanen Vanderbilt som övertalade Louis Chevrolet att bege sig till USA. Där blev det bilar för hela slanten. Både som bilbyggare för Dion-Bouton och som racerstjärna. Den 3 november 1911 var han med och startade Chevrolet Motor Car Company.

Målet var att ta upp kampen mot Ford, utveckla bilar som var bättre och ändå hade ett överkomligt pris. Chevrolet gjorde succé och försäljningen steg.

Tidigt Sverige-rekord

I Sverige hade Chevrolet sin guldålder i slutet av 1930-talet. 1938 års försäljningsrekord på 4 353 bilar står sig än i dag, trots att den totala bilmängden har exploderat sedan dess.

Nu för tiden är Chevrolet i Europa något helt annat än den gängse bilden och märket famlar efter sin identitet. Europasatsningen som inleddes 2005 när koreanska Daewoo-bilar märktes om till Chevrolet har hittills varit långt ifrån lyckosam. I Sverige mer än halverades försäljningen mellan 2005 och 2008, till under 1 900 bilar. Efter krisåret 2009, då endast 1 100 bilar såldes, har det skett en liten återhämtning.

Åter till rötterna

Chevroletfolket förstår reaktionen.

– Bilarna höll inte den kvaliteten som kunderna trodde, säger Jonas Ahnve, vd för Chevrolet Sverige och Finland.

För att göra kunderna nöjda ska märkets arv förvaltas bättre.

– Vi ska gå tillbaka till vad Chevrolet står för, de amerikanska rötterna och amerikansk design, men på ett modernt sätt, säger Jonas Ahnve.

I marknadsföringen nämns inte Daewoo med ett ord. De nya bilarna har heller inte någon direkt koppling till de gamla koreanska bilarna, utan har utvecklats av globala arbetslag. Säkerheten har också förbättrats radikalt och exempelvis Cruze har högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest.

Hoppas på Kina

Men fabrikerna är desamma. I stort sett alla Chevrolet-modeller som säljs i Sverige produceras i numera GM-ägda fabriker i Sydkorea. Något som Chevrolet vänder till något positivt.

– Rent allmänt har bilden av koreanska bilar förändrats på senare år. Det drar vi nytta av, säger Jonas Ahnve.

På höstens bilsalong i Paris visades fyra nya bilar upp. En reporter från branschtidningen Automotive News tyckte att designen var så anonym att han hade svårt att se vad som var nytt.

Men ansvariga tror att bolaget har hittat sin väg till framgång. I dag är Chevrolet världens fjärde största bilmärke. Ambitionen är att växa. Givetvis i Kina som alla biltillverkare hoppas på, men också i Sverige och Europa.

– Vi satsar på att gå från en halv procent av den svenska marknaden till 2,5 procent om fem–sex år, säger Jonas Ahnve.

Låtar om Chevrolet

Don McLean – American pie

Elton John – Crocodile rock

Prince – Little red Corvette

The Beach Boys – In my car

Prince – Little Red Corvette

ZZ Top – Chevrolet

Eurythmics – Let's Go

Pointer Sister – Neutron dance

Billy Joel – House of blue light

Anita Cochran – Girls like fast cars

Kool & The Gang – Misled

Snoop Dog – Ridin' in my Chevy

Gorilla Zoe – Just like my Chevy

Lasse Stefanz – Min röda Chevrolet

Eddie Meduza – Volvo

Björn Skifs – Chevrolet

Chevrolet i Sverige

I Sverige säljs modellerna Spark, Cruze, Aveo, Nubira Kombi, Captiva och Corvette. Nya elhybriden Volt väntas i slutet av nästa år.

Målet är att öka marknadsandelen från dagens 0,5 procent till 2,5 procent om 5–6 år.

Försäljningsstatistik sedan Daewoo-bilar började att säljas som Chevrolet:

2005: 3 895

2006: 2 616

2007: 2 777

2008: 1 890

2009: 1 114

Januari–september 2010: 1 277. (TT)

TT

ANNONS EXTERN LÄNK

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Svenska Spel

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Chevrolet

General Motors

MER OM MIN BIL

Tävling: Vinn provtur i elbilen Chevrolet Volt med Robert Collin

Lista: Bilmodellerna som säljs snabbast

Opel kan bli Europas Svarte Petter

”Tråkmodellen” som är stekhet på Blocket

Chevrolet Orlando årets skräll

Här är de hetaste bilarna i Europa

VW toppar listan – är största biltillverkaren

Rika kinesiskor köper fortfarande flest Ferrari

Lista: Här är världens tio värsta fiasko-bilar

Porsches tokökning – så många köper lyxbilen i Sverige

Ljus från öster för Volvo PV

Bilarna att se upp för – 10 dyraste på Blocket

Ökade nära 41 procent på USA-marknaden

Nu köper svenskar nya bilar igen

Här är listan med årets 20 mest sålda bilar i Sverige

Volvos galna succé i USA

Siffrorna visar: Nu är Volvo störst i klassen

Antikorruptionsvåg kan gynna Volvo

Trots åldern – V70 är svenskarnas val

Volvo stoppar produktionen

Indisk elbil får norska batterier

Test: Mellanklasskombi

Listan där Volvo hamnar i botten

Volvo-teknik i ny kinesisk lyxbil