Privatleasing av bilar behåller stark andel

Foto: John Locher / AP TT NYHETSBYRÅN
Den tyska biljätten Volkswagen kniper fler topplaceringar.
MOTOR

Bilhandlarna fortsätter att locka till sig kunder – som vill privatleasa.

26 procent av alla privata nybilskunder nappade bara i februari.

– Vi ser ingen tydlig trend på att det är påväg ner, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF.

Svenska förare köper bilar som aldrig förr. Bara i början av det här året jämfört med i fjol har antalet nyregistrerade bilar ökat.

Nu väljer också var åttonde privatperson att privatleasa sin privata bil i stället för att själv köpa en ny bil på ett bräde.

– Man kan få en privatleasad bil från 999 kronor i månaden med försäkring, vinterdäck och service. Det är ett bekymmersfritt ägande, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Bara under förra året ökade andelen leasade privatregistererade bilar från 17 procent 2015 till 29 procent 2016.

– Utvecklingen har gått snabbare än vi kunnat förutse, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund.

Samma nivå som i fjol

Början på det nya året ser ut att följa förra årets nivåer. I januari låg andelen på 28 procent för att i februari gå ner något till 26 procent. Det senare är dock samma siffra som i fjol.

– Vi ser ingen tydlig trend på att antalet är på väg ner. Vi tror att det kan ha att göra med att en kampanj har tagit slut hos vissa bilhandlare eller att man levererat ut många bilar i andra storlekar. Det är många minde bilar som är privatleasade, säger Johan Holmqvist.

Statistiken visar som sagt bara antalet privatregistrerade bilar som levererats ut till kund och inte antalet sålda bilar som ligger och väntar i orderböckerna.

– Jämfört med i december så är det något lägre nu. Det kan också ha att göra med att man fick ut många bilar i december, säger Holmqvist.

”Fortsatt ökning 2017”

Den stora branschvinnaren är Volkswagen som tar hem första platsen både för mest leasade privatregisterade bilmärke men också bilmodell.

– Vi ser att det är fler mindre bilmodeller än stora. Det beror på att det är det som konsumenten eftertraktar och såklart en prisfråga. Inledningsvis så är det en mindre bil som efterfrågas. Det dyrare bilarna blir väldigt mycket dyrare per månad. De bilarna kör man längre sträckor med och oftast i tjänsten. Volkswagen har lyckats så pass bra eftersom Volvo har färre bilar i samma prisklass som Volkswagens Golf, Polo och Up.

Prognosen framåt är fortsatt ljus, enligt MRF.

– Privatleasingen kommer att fortsätta sin positiva ökning ytterligare, den känslan är tydlig i branschen, inte minst med tanke på det positiva mottagandet från kunderna tillsammans med den fortsatt starka ökningstakten det senaste åren.

– Vår prognos är att vi kommer att leverera ut över 55 000 privatleasade bilar 2017.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Volkswagen