Krismöte i Berlin om dieselns framtid

Foto: Erik Simander/TT
Snart ett minne blott?
MOTOR

Dieselbilen framtid hänger på en skör tråd.
I dag hålls ett krismöte mellan tyska politiker och företrädare för bilindustrin i Berlin.
– Det är biltillverkarnas förbannade ansvar att minska skadorna, säger transportminister Alexander Dobrindt (CSU), i en intervju i tv-kanalen ARD.

Varje år dör 7 000 personer i Europa i förtid på grund av kvävedioxidutsläpp.

Boven? Dieselbilen.

I dag hålls det tyska krismötet för att diskutera dieselbilens framtid.

Har olika lösningar

Runt förhandlingsbordet har Tysklands trafikminister Alexander Dobrindt (CSB) och miljöminister Barbara Hendricks (SPD) bjudit in biltillverkarna Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Daimler, Opel och tyska Ford.

– Det är biltillverkarnas förbannade ansvar att minska skadorna, säger transportminister Alexander Dobrindt (CSU), i en intervju i tv-kanalen ARD.

Foto: Markus Schreiber / AP TT NYHETSBYRÅN
Alexander Dobrindt.

Tillsammans med delstatspolitiker och fackrepresentanter ska de försöka hitta lösningar på den dieselkris som diskuterats häftigt i Tyskland under sommaren.

Biltillverkarna vill nämligen helst se en lösning som går ut på att uppdatera mjukvaran i dieselmotorer för att minska utsläppen. Miljöorganisationerna vill helst fullfölja planerna om totalförbud mot dieselbilar.

Tongivande ledande experter har dock uttryckt stöd för en framtid där industrin satsar på el i stället för anpassningar av dieseltekniken.

”Spel inför valrörelsen”

Men bara i förra veckan kom tyska Stuttgart ytterligare ett steg närmare ett kommande förbud mot dieselbilar i staden genom en ny dom. Det här menar vissa experter kan få stora följder på andra håll i landet.

Intresset för onsdagens extrainkallade toppmöte är enormt efter att dieselmotorns framtid dominerat nyhetsrapporteringen under sommaren.

Mötet sker dock bakom stängda dörrar på Berlins trafikministerium.

– Men mötet kommer inte att lösa krisen, den är mest ett spel inför valrörelsen för att regeringen inte ska förlora allmänhetens förtroende, säger Dudenhöffer till DN.

Den 24 september väljer Tyskland en ny förbundsdag och efter sommarens debatt tyder mycket på att dieselbilen kommer bli en valfråga.

Förtroendet för den tyska bilindustrin har nämligen inte förbättrats efter att där kända bilföretag, däribland Volkswagen, anklagas för att ha fuskat med mjukvaran i motorerna för att skönmåla utsläppsnivåerna.

– Det är en mycket allvarlig situation. Förtroendet för den tyska bilindustrin är i grunden kört i botten, säger Ferdinand Dudenhöffer, professor i fordonsindustri och en av Tysklands främsta bilexperter, till DN.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Berlin