Saabs nyheter på rätt väg

Av: 

Robert Collin

Bilar

Trollhättan tuffar till sig – två nya modeller i startgroparna

Det lyser framtidstro om Saab. Nya modeller står i rad och väntar på att börja tillverkas.

Trollhättefabriken har fullt med jobb i många år framåt.

Och det är Saab-modeller, inte massa hopplockat GM-krafs, som ska byggas där.

Annat var det för tre, fyra år sedan när allt verkade nattsvart. Detroit hade stoppat 9-3 kombi och fyrhjulsdriften, trots att bilen redan var färdig att sätta i produktion.

GM-chefens märkliga idéer

Gurun Bob Lutz i GM:s högsta ledning hade bestämt att nästa

9-5 skulle bli bakhjulsdriven och tillverkas i Australien som en tvilling till nästa modell från Holden!

Andra snilleblixtar från Bob Lutz var att sätta Saab-emblem på Subaru Impreza och Chevrolet Trail Blazer (Saab 9-2X och

9-7X).

Och framtiden för Trollhättan såg mörk ut när alla Saabar skulle byggas utomlands.

Men nu har natt blivit dag. GM har tagit in Saab från kylan. Saabs rötter har plötsligt blivit viktiga, att bilarna byggs i Sverige är lika viktigt och att nya modeller kommer fram livsviktigt.

Nya modeller står i kö

Och nu står de nya modellerna i kö.

I vintras visade Saab konceptbilen 9-4X. En kompakt stadsjeep som ska byggas i Mexiko. Inte dumt när dollarn är så billig och

kronan och euron så starka. Nu kan man tjäna pengar på bilen som ju till större delen ska säljas i USA. Ja, även de bilar som säljs i Europa blir en bättre affär.

9-4X ute i sista sekunden

Kan Mercedes och BMW bygga stadsjeepar med trovärdighet i Amerika, då kan Saab också göra det.

9-4X såg bra ut redan i mässhallen i Detroit. När Aftonbladet som enda dagstidning får se den köra omkring i vårgrönskan i Trollhättan ser det ännu bättre ut. Försäljningen börjar i oktober 2009. Det är sent, men inte för sent.

Bilen har bra proportioner och helt rätt formgivning. Den stöter inte bort någon som en del macho-jeepar kan göra. Och det är mycket Saab i formerna.

Men det rullar en ny modell till där i Trollhättan. Den som Saab kallar 9-X BioHybrid och som visades i Genève i våras.

Nästa Saab 9-3 krymper

GM-Europachefen Carl-Peter Forster avslöjade för tre år sedan för Aftonbladet att Saab kommer med en ny mindre modell, baserad på samma teknik som kommande Opel Astra. Och det är den modellen som ska byggas i Trollhättan.

Att konceptbilen från Genève är just den lilla nya Saaben är helt klart. Fast den ser så stor ut... Axelavståndet är som i dagens 9-3.

Lika klart, trodde vi, som att

9-3 och 9-5 flyttar till tyska Rüs

selsheim och baseras på den kommande stora GM-platformen Epsilon 2.

Men klimatdebatten har fått GM att tänka om. Saab 9-3 kommer i fortsättningen att baseras på den mindre plattformen Delta, den som ska användas till Saab 9-2.

Och då kan 9-3 flytta hem till Sverige igen, det vill säga: aldrig lämna Trollhättan.

9-2 snäppet större än Golf

Och nu kan Aftonbladet Bil berätta att 9-3 i och med plattformsbytet egentligen blir samma bil som 9-2.

9-3 fortsätter att vara namnet på fyradörras sedan-modellen, kombin och cabben medan 9-2 blir namnet på en kortad halvkombi.

9-3 blir aningen mindre än i dag medan 9-2 blir lite större än dagens Astra och klassledaren VW Golf.

Saab 9-2 börjar byggas i Trollhättan 2011, 9-3 kommer året efter. Man räknar med 40 000 9-2:or och 100 000 9-3:or varje år. Eventuellt blir det plats över för att dessutom bygga en del Opel Astra.

Fabriken i Trollhättan har redan börjat förbereda för den nya produktionslinjen.

9-5 byggs i Tyskland nästa år

Men långt tidigare kommer det annat nytt från Saab. Nya 9-5, som blir större än i dag, börjar byggas i Russelsheim nästa år och en helt ny jeepig version av 9-3 kombi lanseras på nyåret 2010.

Den byggs på samma sätt som Volvos succémodell XC70. Man höjer markfrigången ett par centimeter och sätter dit lite platsdekorer runt hjulhus och ett par låtsasskyddsplåtar i plast under bilen. En billig konvertering som folk är beredda att betala alldeles för mycket för.

Men pengarna går till ett behjärtansvärt ändamål: Att rädda Saab och Trollhättan.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Saab

MER OM MIN BIL

Ljuset i tunneln, Saab!

Nya ”Lill-Saaben” – är en 9-3:a

Avslöjad: Saabs hemliga cab

Så sänkte General Motors svenska Saab

Saab visar kombi – och framtiden

Saabs sista (?) – en pärla

9-4X bästa Saaben någonsin

9-3X – det bästa Saab gjort på 20 år

Så bra är nya Saaben

Nya Saab 9-4X – bästa på 25 år

Sista hoppet för Saab

Här är kombin som ger mest för pengarna

Saab 9-3x – så bra är bilen

”Tråkmodellen” som är stekhet på Blocket

Plastig Peugeot för utomhusbruk

Opel Astra praktisk i ny kombikostym

Gör prototyper – men producerar sällan

Nya Opel Insignia flirtar med Sverige

Se Super-Saaben

Rena nöjet att åka med hela familjen

Avslöjad nya: V60 Polestar

Nya Golf-kombin - helt omaskerad

Saab gasar vidare på miljöspåret

Avslöjad: Saabs hemliga cab