Examen i lyxskolan

Av: 

Zendry Svärdkrona

Bilar

Hybriden Lexus GS 450h möter Volvo S80 med V8

BMW, Mercedes och Audi har länge regerat i lyxbilsklassen. Men nu får tyskarna tuff konkurrens från Japan – och från Sverige.

Flaggskepp som S80 V8 är inte vardagsmat för Volvo. Därför har man stora förhoppningar på den nya bilen. Och det har vi med.

Frågan är bara om bilen pallar trycket från mer erfarna konkurrenter.

Vi lämnar tyskligan (A6, 5-serie och E-klass) och koncentrerar oss på teknikbomben Lexus GS 450h istället.

Priset för Lexuslimpan är 539?600 kronor.

För 498 900 kronor blir en S80 V8 AWD din.

Visst vill du åka kungligt om du betalat en halv miljon kronor för din bil. Men du kan vara lugn om valet fallit på S80 eller GS. Ingen av bilarna kommer att göra ägaren besviken.

Sköna dynor – men låga

Sittkomforten i framsätet är ypperlig. Volvo är dock snäppet bättre vad gäller körställning – ratten i Lexus har för dålig justeringsmån i längsled.

Bak vill man också åka bra i sin svindyra nya bil. Och båda har väldigt mjuka och fina dynor och ryggstöd. Däremot sitter man alltför lågt. Inte bra!

Men stolar är inte allt, fjädringskomforten är mycket viktig.

Den S80 vi kör har inte det aktiva chassit Four-C som anpassar sig efter vägen. Komforten är ändå mycket bra. Vill man komma upp i Lexusklass får man dock köpa till Four-C.

Fjädringen sväljer det mesta

GS450h har luftfjädring som sväljer det mesta med bravur. Nästan i klass med eliten på området – E-klass.

Du sitter perfekt och bilen filtÌ´2;-rerar bort vägens ojämnheter. Skönt, men tyst måste det gå också. Och det gör det verkligen. Bullernivån är låga 65 decibel i 100 km/tim i båda bilarna. Lexus har ett litet övertag då motorn är helt ljudlös i fart.

Sammantaget är Volvo S80 V8 och Lexus GS 450h bland de mest komfortabla bilar man kan köpa i klassen.

Tyvärr briljerar de inte när det gäller utrymme.

Volvo S80 är väl tilltagen i höjd och bredd, men fotutrymmet är inte på topp. I GS?450h är det trångt för huvudet bak. Även knä- och fotutrymmet är skralt i Lexus.

I framsätet är S80 trängst. Passageraren fram tvingas sitta vriden mot bilens mitt eftersom hjulhuset stjäl mycket fotutrymme och är du lång, välj inte taklucka.

Här försvinner en del av lyxkänslan.

Fick motorn från XC90

Nu lämnar vi komforten och kikar in under motorhuven.

S80 har fått V8-motorn från XC90. Siffrorna; 315 hästar och 440 Nm, är inte det mest imponerande.

Det är istället ljudet, motorn låter som en trimmad amerikansk V8:a. Tack Volvo för att ni vågar sticka ut lite. Förutom ljudet gläds man åt den kvicka gasresponsen.

Enda nackdelen, i en lyxbil som denna, är att motorn känns lite rå och oborstad.

Automatlåda är standard. Den växlar inte särskilt snabbt mellan sina sex steg, men har manuellt läge om man vill styra själv.

Sensationellt drag i Lexus

På tomgång brummar S80 skönt. Samtidigt sitter Lexusföraren omgiven av en kompakt tystnad. Först i 40 km/tim startar bensinmotorn, men det är svårt att lägga märke till.

Framtiden är här och den är mjuk och tyst.

Lexus GS 450h har både en elmotor på 200 hästkrafter och en toppmodern bensin-V6:a på 296 hk. Totaleffekten uppges till 340 hästkrafter.

Det är en lika mäktig som märklig upplevelse att ge järnet i Lexus.

Man skjuts iväg och lämnar en häpen Volvoförare bakom sig. Motorljudet är mycket dämpat vilket bidrar till den mystiska känslan.

Växellådan bidrar till den mjuka och tysta känslan, den är nämligen steglös.

Massor av ny cool teknik är viktigt i denna bilklass.

Lexus styrning ändrar utväxling beroende på fart, alltså behöver man ratta mindre i låg fart vilket underlättar rondellkörning och parkering och ger en stabilare känsla i högre fart.

Volvo kontrar med ställbart rattmotstånd i tre nivåer. I första läget är styrningen superlätt.

Gott om säkerhetslyx också

Vanlig farthållare är trams. I dessa bilar finns aktiva farthållare som känner av framförvarande bils hastighet och reglerar den egna bilen efter det. Dessutom kan föraren välja vilket avstånd som ska hållas. En kollisionsvarnare ljuder när man måste tvärnita.

Volvo har ett par trumfkort.

BLIS, Blind Spot Information System hjälper dig att hålla koll på döda vinkeln och varnar om du tänker byta fil när det finns en bil i vägen.

Det andra Volvounika är WRG, Water Repellant Glass, som håller borta regndroppar från sidofönster och backspeglar och underlättar vid körning nattetid i regn.

Lexus fina pekskärm är en fröjd, men knapparna i interiören är utspridda och återfinns lite överallt. En speciell lucka gömmer också undan sällan använda knappar vid vänster knä. Man tröttnar snabbt på att öppna luckan.

Kvalitén avgör – det är ju lyx

GS 450h må ha mest utrustning, men S80 är smartast och snyggast.

Så vilken bil är då värd sin halvmiljon?

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför gärna Gjensidiges bilförsäkring med den du har idag - det kan löna sig! Klicka här

Gjensidige

Läs också:

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Bra jobbat Volvo - men lyx är trots allt lika med kvalitet

NYTT TEST: Vilken lyxsuv är vassast?

Direktrapport: Collin kör nya Volvo XC90

Domen: Så tycker världen om XC90

Så bra är BMW 730d

Snål, grön & skön

Jeep – fast ändå inte

Första riktiga testet: Så bra är Volvo V90

TEST: Här är bästa mellanklass-suven

Test: Nya Volvo S60 Polestar

TEST: 4X4-kombi för HELA familjen

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Här är bästa sommarcabben

Nya Volvo tar oss på en klassresa

Stadsjeepar: Här toppar XC90

Test: Så bra är Volvos billigare elbilssyskon

Audi knappar in - men blir för dyr

Audi mot Volvo

Ingen tvekan – Volvo slår prestigetyskarna

BEGAGNAT: 150 000 KR

Småbilarna är ute ur skuggan

Cadillac BLS 1,9D

Terrängkampen – 5 kombis i stort test

Kolla in det första testet av nya Volvo S60