Toppen, Saab!

MOTOR

Aftonbladets Robert Collin ger nya 9-3 högsta betyg

Nu kör Saab förbi Volvo.

Nya 9-3 är både körglad och säker med kurvegenskaper i absolut toppklass, exakt styrning, fin komfort och bra utrymmen.

Priset matchar Volvo S60 men är 40 000 kronor högre än nuvarande 9-3.

Foto: Total uppryckning Nya Saab 9-3 påminner inte mycket om den gamla, hårt kritiserade modellen med samma namn. Det här är en helt ny bil med fantastiska köregenskaper och kvalitetskänsla på högsta nivå - i allt från motor till interiör . Bara pris och utrymmen drar ned totalbetyget något.

Det var på smala, krokiga Roslagsvägar och i strålande solsken som nya 9-3 i går fick bekänna färg. Skandinaviska biljournalister premiärkörde på måndagen och sen följer tusen journalister från hela världen.

Nya 9-3 är en helt ny bil och har inga som helst likheter med nuvarande 9-3 som jag kritiserat hårt i många år.

Det främsta problemet har varit extremt dåliga köregenskaper vilket varit särskilt pinsamt eftersom Saab alltid hävdat att bilarna ska vara körglada och säkra. Nya 9-3 däremot är precis allt som gör en bil till "en riktig Saab".

Sladdsystem onödigt

Den är näst intill neutral i kurvorna, inte förrän det går alldeles för fort börjar den hasa lätt över framhjulen. Men sladden är snäll och problemfri.

Den som vill kan utrusta bilen med elektroniskt antisladdsystem (ESP, 5 900 kr) men bilens chassi är så bra att man klarar sig utan.

Styrningen är exakt och "talar" till föraren vilket är viktigt för att göra bilen både säker och underhållande.

Trots fina köregenskaper är komforten mycket god, det skiljer nya 9-3 från billigare konkurrenter.

Personligen brukar jag aldrig förespråka sportchassin men nya 9-3 är ett undantag. Det vanliga chassit är definitivt en bra avvägning mellan sport och komfort, men sportchassit (3 000 eller 5 900 kr extra beroende på modell) ger ännu mer körglädje utan att komforten blir märkbart sämre.

Bekvämt och säkert

Tvärtom sitter man ännu bättre i sportstolarna och komforten i kurvorna är faktiskt bättre eftersom bilen kränger mindre. Framstolarna, vilka man än väljer, är synnerligen bekväma och har dessutom Saabs pisksnärtsskydd inbyggt i ryggstöden.

Bak sitter man bra. Högre än i Volvo S60 och med bättre lårstöd.

Bagageutrymmet är rymligt och relativt lättlastat, men som en halvkombi är det ju inte.

Motorerna är helt nya och nu är både motorblock och topplock i aluminium. I grunden är det samma motorer som i Opel Vectra men Saab har turbo och egen bränsleinsprutning.

Den minsta motorn på 150 hästkrafter fick vi inte köra men den finns med vid säljstarten i månadsskiftet augusti-september.

Kombi och cab 2003

175-hästaren däremot kändes pigg och helt utan turbofördröjning. 210-hästaren i Aero var förstås ännu roligare och det känns som om chassit klarar betydligt mer än så.

Nästa år kommer 9-3 kombi och cabriolet och 2004 9-3X, en sportjeep med fyrhjulsdrivning och formgivning som konceptbilen med samma namn.

Collin sätter betyg

Priser

Motorer

Målet: 13 000 sålda bilar i Sverige

Foto: Hållare för drickan.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar