”Inte fel på bilarna – men på ägarna”

Fiat Chrysler

Fiat-Chysler-koncernen återkallar drygt en miljon bilar.

För att några av ägarna inte begriper sig på världens smartaste växellåda. Kanske vore det bättre att återkalla ägarna?

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

Bilarna det handlar om har plötsligt rullat iväg sedan förarna parkerat och gått ur bilen. Enligt uppgifter i amerikansk press har det lett till ett fyrtiotal incidenter med lättare person- och plåtskador.

Vad hände egentligen? Och varför?

Rapporterna från USA är inte uttömmande men det handlar om att ägarna blivit "förvirrade" av sin automatväxlade bils växelspak, enligt den mäktiga försäkringsorganisationen NHTSA som begärt att Fiat-Chrysler återkallar bilarna. Drygt 800 000 i USA. Drygt 800 i Sverige kommer också att återkallas.

P – då står bilen still

En traditionell automatlåda har en växelförare med ett parkeringsläge, kallat "P" eller "Park", ett körläge kallat "D" eller "Drive", ytterligare ett par körlägen framåt kallade typ 1, 2, 3 och så vidare. Och ett backläge kallat "R" eller "Reverse".

Växelföraren förs framåt respektive bakåt till det läge man vill använda.

När man parkerar bilen för man växelspaken till "P". Då står bilen still. Någon parkeringsbroms (handbroms, för att vara tydlig, om någon inte förstår) behövs inte. Bilen står som fastspikad i backen.

Lådan är överlägsen

Men nu finns det en ny typ av växelförare som enligt min enkla mening är totalt överlägsen den traditionella växelföraren. BMW var först, om jag minns rätt. Senaste bilen jag körde med den nya smidiga växelföraren var nya Audi Q7.

Den växelföraren har ett läge framåt, ett bakåt, och det listiga är att växelföraren när man fört den dit man vill (framåt eller bakåt) fjädrar tillbaka till nolläget.

Och när man slår av motorn så behöver man inte tänka på något p-läge, växellådan går i p-läge automatiskt.

Mindre jobb för föraren alltså.

Felet är ägarna

Men om man vill lämna bilen med motorn på tomgång, för att, tja ha på värmen eller i USA kanske oftare, luftkonditioneringen. Ja, då måste man förstås klicka i p-läget själv.

Annars ligger ju körläget kvar. Precis som vilken automatlåda som helst. Stannar man med körläget i och kliver ur utan att dra i handbromsen, ja då kör ju bilen iväg.

Jaha, ni kanske kan gissa vad det är för fel på Chryslers bilar?

Deras ägare!

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Robert Collin

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Fiat Chrysler

LÄS VIDARE

Biltest: Bästa el-suven av storsäljarna

ÄMNEN I ARTIKELN

Fiat Chrysler

Bilar

MER OM MIN BIL

Klart: Nu lägger de ner ikonbilen

'April, april' – här är de bästa bilskämten

Källa: VW ska köpa tillbaka fuskbilarna

Mercedes testar AirBnB för bilar

Nyheterna som kan bli Sverige-favoriter

Här är pulskanonen som stoppar bilen

Provkörd: Fords vassaste Fiesta

Kolla Audis monster – över 6 meter långt

Goodwood: Världens bästa ”trädgårdsfest”

Branschen kritisk till nya skattehöjningen

”En kombination av chic och heavy duty”

McLaren: 15 nya modeller på gång

Volvos storsatsning – blir störst i England

Lista: Här är världens tio värsta fiasko-bilar

Biltest: Bästa el-suven av storsäljarna

Listan där Volvo hamnar i botten

Vinterduellen: Volvo XC90 T8 vs VW Touareg

Jätterea: Gör superklipp på nya cabbar

Officiell: Alfa–suven snabbast i världen

Provkörd: Så bra är nya E-Klassen

Superrabatten – nedsatt 78 750 kronor

Superguide till husbilssemestern

TEST: Polestar 1 – en enorm glädje

Ett rymdskepp förklätt till bil