Jaguars besked: Ska sluta bygga kombis

MOTOR

” Vi kommer att hitta på saker som överraskar, men det kommer inte att vara kombis”

1 av 6

Jaguar skrotar kombi-bilar helt och hållet.

Världen är inte tillräckligt intresserad anser märkets designchef.

– Marknaden har krympt rejält. Jag är väldigt nedstämd över det, men det är svårt att motivera segmentet, säger Ian Callum, Jaguars designchef till Automotive News.

Det var i mars 2012 som Jaguar visade sin XF Sportbrake, en kombiversion av sedanen XF. Bilen togs emot väl och ansågs vara ett välkommet tillskott eftersom det saknats ett alternativ sedan X-Type kombin pensionerats 2009. Att Jaguar i allt större grad siktat in sig på att bli fullbreddskonkurrent till tyska fullblodsmärken som Mercedes och BMW krävde även det att man hade en rymligare modell.

Men det var då… nu är det annat ljud i skällan.

Svårmotiverad modell

Spola fram till våren 2016 och saken är en annan. XF Sportbrake saknas sedan generationsskiftet i fjol och det kommer den fortsätta göra. Jaguar har nämligen bestämt sig för att kombis är ute.

Jaguar designchef, Ian Callum, berättar i en intervju med branschtidningen Automotive News att kombi-bilar framförallt är en ”europeisk sak” – men att det även här börjar minska.

– Världens största kombi-marknad är Tyskland. Och vad köper tyskarna? De köper tyska bilar.

Satsar på suvar istället

Istället för en ny kombi så har Jaguar siktet inställt på suvar, en ”biltyp” som amerikanare och kineser favoriserar – men som även växer stort på alla andra marknader. Jaguar har precis lanserat sin första suv F-Pace, en bil Callum tror kommer bli märkets storsäljare, men det är bara den första av flera kommande modeller.

– Vi kommer att hitta på saker som överraskar, men det kommer inte att vara kombis, säger Callum till Automotive News.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM