Robert Collin: Byt vinterdäcken i tid!

avRobert Collin

Foto: MARKUS PENTIKAINEN
Det börjar bli dags att byta till vinterdäck. Men många väntar för länge med att lägga på vinterdäcken, tycker Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Det snöar redan i Lappland och Värmland.

Och snart kommer både snö och frosthalka till Mälardalen och södra Sverige.

Då är det för sent att börja fundera på vinterdäck.

Varje år samma överraskning att det plötsligt är halt. Det blir kökrockar i infartstrafiken med timmeslånga förseningar till jobbet och dagishämtningen på eftermiddagen. Några totalskrotade bilar och flera allvarliga personskador. Varje år samma sak.
Duger de gamla en vinter till? Eller måste du köpa nya? Och i så fall: dubbade eller odubbade? Dyra eller ”lågprisfynd”?
Lagen säger att vinterdäck måste ha minst tre millimeters mönsterdjup. Aftonbladets vinterdäckstest har gång på gång visat att med så lite mönster kvar är däcken odugliga. Så tveka inte, köp nytt i tid. Även minsta lilla halkolycka kostar mer än fyra nya däck.

Robert Collin.


Dubbat eller odubbat? Våra tester visar också att dubbat är det enda som biter på frosthalkan, den isbeläggning som är allra värst både för att den är så hal och för att den kommer så plötsligt. Och tvärt emot vad många tror är dubbat aldrig sämre än odubbat, varken på snö eller på asfalt.


Dyrt eller billigt? Tumregeln är att man får vad man betalar för. Men en tillverkare i årets vintertest sticker ut med ett däck i absoluta toppklassen trots ett riktigt lågt pris. Medan en del mer välkända tillverkare tar alldeles för bra betalt för däck utan skärpa.
I år har vi testat tio odubbade däck och tolv dubbade i Sveriges största däcktest. 22 däck, där ett höll på att sätta mig i snödrivan i första böjen på testbanan.
”Sen förstod jag vad det var för fel på däcket”, skriver jag i testet.

LÄS HELA TESTET HÄR:


ARTIKELN HANDLAR OM

Däck

Bilar