Falsk reklamfilm – en smäll för VW

MOTOR

”En olyckshändelse att det kom ut”

Foto: Rasar mot "reklamen" Här exploderar självmordsbombaren i den fejkade reklamfilmen. Volkswagen tar skarpt avstånd från filmen som företaget inte alls ligger bakom.

I reklamfilmen spränger självmordsbombaren sig själv i en Volkswagen Polo.

Efteråt står den lilla personbilen kvar – utan minsta skråma.

Svenska Volkswagen tar starkt avstånd från filmen som nu sprids via nätet.

En man klädd i palestinasjal, kamoflagejacka och solglasögon sätter sig i en Volkswagen Polo, kör till en välbefolkad utomhusservering, stannar och spränger sig själv inne i bilen.

Men inget händer med bilen.

Människorna på serveringen är också totalt opåverkade efteråt.

Filmen avslutas med texten ”Polo small but tough” – Polo liten men tuff.

Volkswagenmärket syns tydligt i bild, men bilföretaget förnekar all inblandning i ”terroristfilmen”.

”Osmaklig”

– Varken vi eller de reklambyråer vi anlitar har något med filmen att göra, säger Ingemar Hellgren, informationsansvarig på Svenska Volkswagen.

Han såg filmen första gången förra veckan.

– Den är osmaklig. Nu överväger vi legala åtgärder. Det kan bli fråga om stämning, säger han.

Filmen sprids nu över hela världen via nätet.

Enligt nättidningen Brand Republic står reklammakarna Lee & Dan bakom den.

– Filmen kom ut av en olyckshändelse och spreds som en löpeld. Den reflekterar vad människor ser i nyheterna varje dag.

Bilen är hjälten som skyddar oskyldiga människor från någon med väldigt onda intentioner. Vi är ledsna om någon tagit illa vid sig, säger Dan till Brand Republic.

Skyldig till brott

Enligt professor Ulf Bernitz, expert på upphovsrätt vid Stockholms universitet, gör sig personerna bakom denna terroristfilm skyldiga till brott mot varumärkeslagen och marknadsföringslagen.

– Men som regel brukar åklagare inte bry sig så mycket om sådana här fall, mer än att de skyldiga får betala skadestånd, säger Ulf Bernitz.

Poliser bakom Polon

Lena Gunnars

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar