Varför får bilen så olika betyg i provkörning och i test?

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Jag har läst allt som finns om Kia Ceed. Allt som finns i svensk och internationell fackpress och mycket på internet. I stort sett allt har varit positivt.

Efter provkörning köpte jag en. Men efter ditt test i Aftonbladet Bil nr 5, 2007 förstår jag att jag gjort mitt livs misstag och köpt en av Europas sämsta bilar. Till och med garantin ifrågasätter du. Kanske är du mer kompetent än alla andra motorjournalister? Även de på din egen tidning? Jag är inte en ”Kia-fantast”, jag kört Hyundai de senaste 15 åren, men jag tror på Ceed.

Sven Peterson, Ängelholm

För ett par veckor sedan köpte jag en Kia Ceed. Men först lusläste jag allt som fanns att läsa om bilen, bland annat Aftonbladets provkörning, för jag lägger stor vikt vid det ni motorjournalister tycker. Omdömet var klart positivt hos alla som skrivit om bilen.

Men efter din sågning av bilen blir jag förvånad att dina kolleger inte upptäckte hur kass bilen är. Hur kan det skilja så pass på omdömena? Två saker håller jag dock med om, strålkastarna kunde vara bättre och ESP:n funkar inte som den borde. Tack för en för övrigt bra och trevlig

Stefan Svahn

SVAR: Det är inte första gången mina kolleger och jag tycker olika om en bil. Men det händer också att jag själv måste revidera en åsikt när jag kör bilen på nytt här hemma. På presentationen nere i Europa är det ju sällan minusgrader och halka, sällan mörkerkörning, sällan sliten, gropig asfalt. Däremot är det ofta väldigt trevligt med god mat, fina hotell med havsutsikt och kanske till och med en liten present (just den här gången: en mobiltelefon värd 3 000 kronor!) och det är lätt att dras med i den allmänt trevliga stämningen (vilket ju är meningen).

När det gäller Kia Ceed föregicks ju också presentationen och den första körningen där nere i Italien av en massiv charmoffensiv under drygt ett års tid. Jag var själv nere i Kias nya Europahögkvarter sommaren 2005 och blev väl omhändertagen av näst högste Europachefen, utvecklingschefen och motorchefen och hade den svenska presschefen, som jag känner sen många år, som tryggt stöd vid min sida hela tiden. Jodå, visst blev man imponerad av att koreanska Kia bestämt sig för att ta den europeiska marknaden på allvar, att man utvecklat Ceed i Europa, för Europa och att den ska byggas i Europa. Och att man spänt bågen så hårt, benchmarkat mot självaste VW Golf.

Det är lätt som journalist att bli lite överentusiastisk. Men knappast förlåtligt. Dessutom: Jag gav Ceed tre plus, även om flera delbetyg låg på två och det är mer än godkänt även om det är en bra bit kvar till fyra eller fem plus. (PS: läs också Jonas Bladhs ledare på sidan 3 om detta.)läsning.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN