Touring är inte trist

MOTOR

Mer effekt och roligare åkning har gjort praktiska hojar roliga.

1 av 2

BMW har de senaste åren lyckats bryta sig ur konformitetens trånga bur genom att presentera spännande motorcyklar.

K 1200 GT är den bästa.

Förr var nischen touring och allt var så praktiskt att det gjorde ont. Nu har det blivit ändring på det. BMW satsar på en yngre kategori motorcyklister och på motorcyklar med mer effekt.

BMW K 1200 GT har samma chassi och mer eller mindre samma fyrcylindriga motor som syskonen R och S men lätt omarbetad för 152 hästkrafter och vridmoment längre ner i varvtalsregistret.

Den går så mycket bättre att det är svårt att tro att det i grunden är samma motor! Körupplevelsen är extremt bra. Vad som känns som trögt hos R och S är hos GT extrem stabilitet och, för att vara en stor tourer, är GT mycket lätthanterlig. Kraftiga bromsningar ger en nästan omärkbar dykning fram och ABS hindrar låsning.

Måste växla ned

Motorn känns svag vid 4000 och för en omkörning får man ibland växla ner för att få lite snärt. Annars en bra kombination mellan effekt och vrid. Vid riktigt låga varv går motorn fortfarande lite orent, men det påverkar inte körningen.

Förbrukningen säger däremot att insprutningen borde vara ganska nära perfekt i alla fall. Instrumenten berättar att den klarar 0,56 liter milen vid normal körning och den vägrar att komma över 0,72 trots mycket oförnuftigt beteende. Troligen är det optimistiska siffror, men det lovar i alla fall en räckvidd runt 40 mil.

Nu har tre modeller den nya K-motorn och GT är den bästa av dem. Modellen kan ta upp kampen direkt med Yamahas FJR 1300 och även om den är dyrare, är priset stadigare med åren. Och dessutom är GT den bättre motorcykeln.

Fakta

Kevin Ash/MC-Nytt

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar