Provkörd: Audi Q7 e-tron

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 13 | Foto: Foto: Audi

Svindyra miljö-suvar.
Det är den senaste trenden och nu har Audi släppt sin Q7 som laddhybrid.

Men är det ”den bästa kombinationen av två världar” som ingenjörerna påstår?

Aftonbladet Bil har provkört.

Den ser ut som en vanlig Q7, men har lite fler emblem och ett extra tanklock. Audi Q7 e-tron är en diskret hybrid för de som vill ha en riktigt stor suv – men ändå vill kunna skryta för miljöpartistiska vänner om att bilen, i varje fall i broschyren, är ”grönare” än en Toyota Aygo.

Komfort, utrymme och lite sport

Så helt enkelt en stor suv med extrabatterier. Men hur är den då att köra?

Svaret på det: väldigt Audi-lik och även om den på pappret kanske inte är lika effektfull som Volvos laddhybrid XC90 T8 – är känslan bakom ratten helt klart mer sportorienterad. Bilen är hårdare satt och mer justerbar för att premiera de som vill köra lite mer inspirerat.

Det går även att trycka på rejält, med förväntat resultat utan att uppröra bilen märkbart.

Men självklart är det här ingen bil för de som vill kasta sig runt på slingriga vägar – det är först och främst en stor och tung suv.

Paradgrenarna är komfort, tillgänglighet och utrymme. Sen skadar det inte att den tack vare hybriddrivlinan även har extraplus i andra avseenden.

Elektrifieringen hjälper till att hålla dieselförbrukningen nere – samt ge lite mer knuff när det behövs. Så det är mycket likheter med vanliga Q7, men med fördelen att man för kortare resor kan köra utsläppsfritt.

Intelligent assistent

Strålande, men det som ger ett verkligt mervärde är det Audi kallar för . Vill man maximera sin energieffektivitet i körningen – och ska köra längre än fem mil har man stor hjälp av ett smart planeringsprogram. Så länge man använder navigatorn och angett sitt mål – så kan bilen räkna ut hur man på mest energieffektiva sätt kan ta sig dit. Var det ska användas förbränningsmotor och var man ska köra på ren el.

Så hur fungerade det?

Sett till vår tiomila-resa runt Madrid lyckades vi enligt bilen köra hälften, 52 procent helt utsläppsfritt.

Verkligheten skiljer sig

Förbrukningsmässigt var det dock sisådär eftersom högerfoten bitvis inte alls var så ”grön” som färddatorn och de tyska ingenjörerna som förevisade programmet önskade. Snittförbrukningen hamnade på 0,77 liter milen, vilket innebär att när man har bråttom, eller bara vill njuta av Q7:ans sportigare egenskaper – så är förbrukningen snarare fem gånger det som anges som blandad förbrukning i modellbroschyren.

Dock fanns det några förnuftiga kollegor som körde enligt bilens uppmaningar och den blandade förbrukning de fick ihop landade på 0,33 liter milen – vilket låter otroligt bra för en suv i den här storleken.

På ren el ska man i en fulladdad Q7 e-tron klara sig 50 km. För den som inte kan konsten att köra enligt den officiella körcykeln – och istället använder bilen som vanligt kan man räkna med runt 35 km innan förbränningsmotorn tar över. Dock ska det i rättvisans namn sägas att den provkörning vi gjorde nu var alldeles för kort för att kunna ge en rättvisande bild av hur bilen fungerar som vardagsbil.

Dyrt med hybrid-Audi

Audi Q7 e-tron går att beställa redan nu och till våren kommer Q7 e-tron finnas ute i handeln. Prislappen startar på 825 000 – lite drygt 200 000 kronor mer än vanliga 3,0 TDI (och 50 000 mer än Volvo XC90 T8). Det kanske är svårt att argumentera att hybriddivlinan är värd extrakostnaden, men den är helt klart intressant för de som i vardagen inte behöver köra längre sträckor – och på helgen vill packa in hela tjocka släkten inför färden till landstället. Och följer man bara bilens pekpinne – går det att rent av att ha humana drivmedelskostnader.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN