Morgan väcker åttan till liv

MOTOR

Klassikern gör comeback

1 av 5
Foto: MORGAN MOTOR COMPANY

Efter tio års frånvaro kommer den tillbaka.

På bilsalongen i Genève visar Morgan upp en helt ny version av ikonen Plus 8.

Det kommer visas två versioner av "nya" Morgan: Produktionsbilen, med en 4,8-liters BMW-V8 och en elversion med namnet Plus-e. Introducerad 1968 och dödförklarad 2004 kommer den, från början, urbrittiska sportbilen nu att återuppstå. Om det är den rådande retrotrenden som får den brittiska fanan att vaja i vinden igen på kontoret utanför Worcestershire är svårt att säga. Men firman ser i alla fall ut att ha medvind. På förra årets Genèvesalong visades Morgan 3 Wheeler, med designen i stort sett intakt sen produktionen lades ned 1952 har nu trehjulingen fått nytt liv med modern teknik.

Konservativt i kvadrat

Fyrhjulingarna har i stort sett samma utseende idag som när den första öppna bilen presenterades 1936; Morgan 4/4 (fyra hjul och fyra cylindrar). Den, Morgan +4 och Roadster tillverkas än idag i lite olika varianter, till och med en fyrsitsig sak. 2001 gjorde man så den första nybilslanseringen sedan 30-talet med Morgan Aero 8. Aero 8 var en av orsakerna till att Plus 8 försvann, men nu är allt sånt glömt och förlåtet.

Plus 8 tar åter platsen mellan Aero-bilarna och sexcylindriga Roadster i den interna Morgan hierarkin. Aluminium och snäppet mindre storlek gör Plus 8 nättare och lättare - bara 1100 kilo. Enligt Morgan själva blir det deras mest bekväma klassiker-bil med aircondition, läderklädd interiör, finstereo och kraftig tygsuflett. Prislappen är ännu okänd. Men det kommer inte att vara jättebilligt att åka med 2012 års teknik i 1936 års hölje.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar