Test: Audi A3 G-Tron

Av: 

David Lilja

Bilar

Bra miljöval – men saknar extra sprutt

Audis första gasbil blir ett attraktivt miljöval för företag som föredrar premiummärken.

A3 Sportback är lika trevlig med gasdrift, men tappar en del hästkrafter.

A3 har en närmast perfekt helhet. Köregenskaperna är kvicka och stabila. Sportback-utförandet spär på vardagsdugligheten tack vare större kupé och bagageutrymme.

Försedd med gastankar undertill blir den nu ännu smartare, särskilt för tjänstebilister. Det reducerade förmånsvärdet har förlängts till utgången av 2016. Något som åter tros sätta fart på gasbilsförsäljningen efter en tids stiltje. Regeln ger tjänstebilsköpare 40 procent rabatt på förmånsvärdet.

Tappad effekt

Men den som tror att Audis gasbil är extra sportig är fel ute. Vid konverteringen till gas har topplocket arbetats om och lite effekt försvunnit jämfört med bensinversionen (110 mot 122 hästkrafter). Det maximala vridmomentet är intakt, men kommer något högre upp i varvtalsregistret. Samtidigt har gastankarna, även om de delvis är gjorda av kolfiber, höjt bilens vikt.

Jag får provköra bilen i Berlin, Tyskland, och i stadstrafiken känns inte skillnaden, men den lär vara tydligare vid omkörningar i högre farter. Accelerationen 0–100 km/tim tar nu ytterligare 1,5 sekunder, totalt 11 sekunder. Toppfarten har sänkts från 203 till 190 km/tim.

Behåller bagageutrymmet

A3 Sportback har bara en tankmätare. Så länge det finns gas i de två tankarna (7 kilo gas vardera) under bagagerumsgolvet. Först därefter kopplas bensinen in.

Det ger bilen en räckvidd på 40 mil på gas, sedan 90 mil till på bensin.

Till skillnad mot många andra gasbilar fördärvas inte bagageutrymmet i A3 Sportback g-tron. Det är lika stort som i bensin- och dieselvarianterna.

Något pris på gas-A3:an är inte spikat än, men gissningsvis hamnar det på runt 245 000 kronor med manuell växellåda, runt 265 000 kronor med S-tronic-­lådan.

Då är bilen skattefri i fem år och får reducerat förmånsvärde med 40 procent.

ANNONS EXTERN LÄNK

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Svenska Spel

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Test: Suverän elbil med farlig finess

Elbilar hetare än någonsin

Audis nya framtidsbil – laddas på 4 minuter

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

Biltest: BMW 330e laddhybrid

TEST: Så bra är Renault Mégane laddhybrid

TEST: Så bra är Audi A6 TFSI e

El eller hybrid – så väljer du rätt miljöbil

Supermiljöbilarna som tappar i vinterkyla

Första testet: Skoda Octavia kombi

Ny Tesla Model S – blixtrande snabb

TEST: Därför är Kia E-Niro bäst just nu

Voltswagen

Så här blir Volvos ”budget-hybrid”

Första testet: Så bra är Audis elektriska missil

Provkört: Nya Nissan Leaf – toppladdad

Betyg: Bästa och sämsta elbilarna just nu

Volvos nya diesel – bäst i världen?

Laddhybrid-test: Nya Volkswagen Tiguan

Stort test: VW Golf vs VW Golf – så väljer du rätt modell

Nya RS6 Avant Performance snabbaste kombin i världen

Här är alla de bästa bonusbilarna 2018

Första testet av Peugeots elbil e-208

Nya Audi R8 får 610 hk – och blir elbil