Framtiden – rena rama kuddkriget

Bilar

Nya krockkuddar ska lösas ut – före krocken

Volvo V40 Cross Country i genomskärning. Foto: VOLVO
Volvo V40 Cross Country i genomskärning. Foto: VOLVO

Krocktester speglar inte alltid verkligheten.

Därför måste krockkuddarna bli smartare och att kraven på krockproven höjs.

Bland annat handlar det om att förfina så att kuddarna blåses upp olika snabbt beroende på krockvåldet. Det handlar också om varifrån krockkrafterna kommer.

Bilsäkerhetsorganisationen Euro­Ncap krocktestar så att 40 procent av fronten träffar en barriär i 64 km/tim. Därutöver genomför de sidokrocktester.

Ska klara fler olyckstyper

Från och med 2015 kommer EuroNcap att införa ytterligare ett krockprov med en ny typ av dockor och en annan barriär.

– Tanken är bilarna ska bättre anpassas till riktiga krockar, inte bara till deras tester, säger Henrik Kaar på Autoliv och preciserar:

– För att göra bra ifrån sig måste man ha mer adaptiva airbagssystem än vad vi har i dag. Bland annat kommer man att ha två olika steg på gasgeneratorerna som beroende på krockvåldet och hastigheten kan blåsa upp och göra kudden olika stor och olika hård.

Syftet med de nya krockproven är också att komma åt fler olyckstyper än vad fallet är i dag.

Exempelvis är det i verklig­hetens olyckor vanligt att bara en liten del av bilen front engageras vid en frontalkollision, bilarna träffar varandra hörn mot hörn.

– Ungefär en fjärdedel av dödsfallen i trafikolyckor i USA sker vid den typen av olyckor. I Europa, där vi inte har lika mycket motorvägar, bör siffran vara ännu högre, säger Henrik Kaar på Autoliv.

Därför har Autoliv utvecklat en L-formad krockgardin som även täcker vindrutestolpen.

– Det innebär att man inte kan glida mellan rattkudden och sidokrockgardinen och slå i a-stolpen. En del biltillverkare aktiverar inte krockgardinen överhuvudtaget vid frontalkollisioner.

Reagerar innan krocken

I framtiden väntas bilarna bli mindre och lättare. Det blir då svårare att skydda de åkande när krocken redan inträffat. Idealet vore ett system som med radar och kameror kan förutse oundvikliga krockar i stället för som i dag vara beroende av sensorer som registrerar inträngning i karossen.

För att förbereda säkerhetssystemen i en bil för krockvåldet oavsett varifrån det kommer arbetar forskarna med att skapa en virtuell krockzon runt fordonet. Bland annat har Mercedes nya S-klass sju sensorer som kan varna för olyckstillbud från olika håll. Tack vare det kan man aktivera delar av säkerhetssystemen som exempelvis nödbromsning redan innan krocken inträffar.

Tanken är att man i framtiden även ska kunna utlösa krockkuddarna millesekundrarna innan en krock inträffar.

– Där är vi inte riktigt än. Vi måste kunna lita på sensorerna till hundra procent först, säger Henrik Kaar.

En krockkudde som då kan dyka upp i bilarna är Autolivs Super Coupling som erbjuder ett förbättrad skydd vid sidokolli­sioner. I stället för att som dagens sidokrockkuddar främst skydda bålen fyller en jättekudde upp hela det tillgängliga utrymmet mellan dörrpaneler och den åkande och ger ett mer fullständigt skydd.

Förutom att ta hänsyn till krockvinkel och hastighet arbetas det med att anpassa krockkuddarna till vem som sitter i stolen.

Anpassad kuddvolym

I dag finns redan i ett fåtal bilmodeller adaptiva krockkuddar på passagerarsidan fram. Med hjälp av sensorer i stolen och avläsning av sätesinställningen blåses kudden upp till en volym av mellan 90 och 150 liter. Kudden är sydd med flera sömmar som brister beroende på hur högt trycket är från den utlösande gasgeneratorn.

Att bilarna blir mindre ökar också risken för skador vid påkörning bakifrån. Därför lär vi få se fler exempel på kuddar vid bakrutan som i dag sitter i Toyotas småbil IQ.

Det uppblåsbara bilbältet

Det uppblåsbara bilbältet skonar bröstkorgen vid en krock.

Bilbälte och krockkudde ger tillsammans ett gott skydd för de åkande i en bil. Nu har Mercedes och Autoliv gått ett steg längre med ett bilbälte som är uppblåsbart. 

De senaste 30 åren har inneburit en revolution för bilsäkerheten, i synnerhet för de som åker i framsätet. För baksätespassagerna har säkerheten inte förbättras alls lika mycket, visar flera studier.

En risk är att bilbältena stramar åt så mycket av de pyrotekniskt utlösta bältessträckarna att de åkande drabbas av skador på bröstkorgen. Nya Mercedes S-klass har därför som extrautrustning ett bälte med isydd krockkudde.

Systemet kallas Bag-in-belt och innebär att en nylonkudde ligger insydd i en ficka i säkerhetsbältets diagonala del. När en sensor registrerar en krock utlöser en gasgenerator kudden. Det höga trycket från gasgeneratorn gör att fickans sömmar rivs upp på ett kontrollerat sätt och att kudden breder ut sig över den åkandes bröstkorg.

Bältet blir då tre gånger så brett som dagens standardbälten vilket gör att krockkrafterna kan fördelas jämnare över den åkandes bröstkorg och minska risken för revbensskador.

Bilbältet tas på och av som ett vanligt säkerhetsbälte. Enligt Mercedes är det snarare bekvämare att ha på sig än ett vanligt bälte.

Kudden som skyddar dig från dina medpassagerare

Med mittkudden slipper du krocka med passagerare.

Det största hotet i samband med en krock behöver inte komma från hårda ytor i bilen. Det kan i stället komma från personen bredvid dig. Vid sidokollisioner har 30 procent av alla allvarligt skadade fått sina skador från att de har slagit ihop med en annan passagerare i bilen. Faktum är att det är 45 procents större risk att skadas vid en sidokrock om det sitter någon bredvid.

Därför har en del bilar börjat utrustats med en mittkudde, en krockkudde som utlöses mellan de åkande. Mercedes har en kudde som utlöses i huvudhöjd mellan föraren och framsätes­passageraren för att förhindra att de bokstavligen slår sina skallar ihop.

I baksätet åker mittarmstödet ut vid krock (om det skulle vara infällt). Toyota har en mittkudde som löser ut från mitt­armstödet i baksätet.

Kuddarna som skyddar fotgängare

Volvo V40 – först med en utanpåliggande fotgängarkudde.

Påkörda fotgängare är ett gissel som sedan en tid är högprioriterat bland trafiksäkerhetsforskare. En av de lösningar som diskuterats är utvändiga krockkuddar som fångar upp den påkörde. Volvo hann först med sin kudde på nya V40.

Sedan en tid har biltillverkarna fokuserat på att skapa tillräckligt med utrymme ovanför motorn eller att få motorhuven att poppa ut vid en påkörning. Men trots detta skadas och dödas många fotgängare, störst är risken om fotgängaren slår huvudet i vindrutestolparna eller den nedre delen av vindruteramen.

Krockkudden i Volvo V40 är monterad under motorhuven. När sensorerna känner av en fotgängare öppnas motorhuven i bakkant med hjälp av en liten sprängladdning och en krockkudde blåses upp.

Redan efter 60 millisekunder efter att en fotgängare träffats av bilen, är den 130 liter stora krockkudden helt uppblåst och täcker området under den upplyfta motorhuven och cirka en tredjedel av vindrutan samt nedre delen av vindrutestolparna.

Systemet som är utvecklat i samarbete med Autoliv lär vi med säkerhet få se på fler Volvo modeller framöver – i synnerhet som Euro Ncap kontinuerligt skärper kraven på bilarna fotgängar­säkerhet.

För att minska ”benklippareffekten” arbetar Autoliv även med en kudde som löser ut vid stötfångaren.

Bromskudden – dröm eller verklighet?

Mercedes bromskudde förkortar bromssträckan. Ändå är den ett frågetecken inför framtiden.

Som om det inte räckte med alla krockkuddar i bilen och de nyligen lanserade utanpåliggande fotgängarkuddarna så finns det även planer på krockkuddar under bilen. Mercedes och Autolivs ”braking bag” uppges förkorta bromssträckan så mycket att liv kan räddas.

Kudden som än så länge bara finns på experimentstadiet är sydd i extremt tålig grovmönstrad textil för att för att skapa så stor friktion mot vägbanan som möjligt. När sensorer bedömer att risken för en krock är överhängande utlöses krockkudden för att tillsammans med ett nödbromssystem se till att få stopp på bilen. Principen är densamma som när en cyklist skrapar skosulorna i marken på en grusväg.

I samband med att krockkudden löses ut reser sig fronten med åtta centimeter, vilket ger en gynnsammare krockvinkel plus att bältesträckarna kan fixera de åkande bättre.

Braking bag påstås förbättra bromsförmågan med upp till 20 meter per sekund.

Men än har systemet inte satts i produktion. Det trots att det gått flera år sen Mercedes först visade upp sin ”braking bag”. Frågetecken rör bland annat att kudden inte får bidra till att bilen hamnar på snedden eller far av vägen.

Kanske blev det till slut en kudde för mycket …

Ulf Laveborg

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar