Sista hoppet för Saab

Av: 

Robert Collin

Bilar

Nu hänger allt på skogsmullen 9–3X

Nu är 9-3X äntligen klar för produktion.

Skogsmullen som är Trollhättans roligaste nyhet på länge rullar ut ur fabriken i sommar.

Om inte krisen sätter den sista, definitiva käppen i hjulen.

Det tog nästan tio år för Trollhättan att få skogsmullen klar. Och det berodde inte på tekniska svårigheter. Eller på bristande initiativ. Utan på att Detroit sa stopp.

Tanken att 9-3 skulle bli en hel familj bestående av sedan, kombi, cabriolet och ”livsstilsbilen” 9-3X var där från första början. Men Saabs konstant dåliga ekonomi och General Motors brist på fingertoppskänsla gjorde att Detroit sa nej.

GM vaknade sent

Cabben gick igenom först, eftersom den alltid varit så stor i USA, men efter mycker tjat från Trollhättan. Sedan, äntligen, men flera år försenat, kom kombin (kombibilar säljer dåligt i USA, så sådant förstår sig Detroit inte alls på) och ännu senare blev det till slut klartecken för 9-3X.

Då hade direktörerna Bob Lutz och Rick Wagoner förstått att Volvos koncept med XC70 inte bara var en kortvarig fluga. Utan att det faktiskt gick att tjäna pengar på biltypen.

Mycket pengar till och med. För plastsköldarna och chassihöjningen kostar betydligt mindre än prispåslaget motiverar. Och som imageförstärkare ger modellen ännu mer pengar tillbaka.

Och det ska vara genomfärgad plast i jeepattributen. Inte krom som Audi försökte – och misslyckades med – i sin första Allroad.

Samma recept som Volvo

Saab såg länge ut att bli först i storleksklassen bland de lite dyrare bilarna, men nu kommer Audi A4 Allroad ungefär samtidigt. Den blir lite dyrare.

Saab 9-3X börjar på 319 900 kronor. 50 000 billigare än Volvo XC70. Men ombyggnaden följer Volvos succérecept in i minsta ingrediens.

ANNONS

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Extern länk från Svenska Spel Sport & Casino AB

Till Oddset

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Saab

Audi

MER OM MIN BIL

Saab 9-3x – så bra är bilen

Saabs nya skogsmulle

Så bra är fyrhjulskombina

Första bilderna: nya Audi A6 Allroad

Audi knappar in - men blir för dyr

9-3X – det bästa Saab gjort på 20 år

Fyrhjulsdrivna Passat slår mot Volvo XC70

Fyrhjulsdrift i vintertest

En svajig och tre stabila

Bästa bilen i skogen

Test: VW Passat Alltrack, Volvo XC70, Audi A4 Allroad och Subaru Outback

Årets vintertest: Fyrhjulsdrivna kombis

TERRÄNGDUELL

Begtest: Terrängkombi – Volvo vs. rivalerna

Som skräddarsydd för Norden

Saabs sista (?) – en pärla

Bilderna som avslöjar XC40

Volvos dundermiss – med nya V90 CC

Saab 9-3X 1,9 TTiD både stark och snål

A4 Allroad mer glassig än tuff

Så sänkte General Motors svenska Saab

Collin: Vi får hoppas på kineserna

Såpan om SAAB – en Peking-anka

Nya regler gynnar Volvo i Kina - det vill Audi stoppa