”Märker inte att intresset avtar”

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:
Uppdaterad:

Svenskarna verkar oberörda – trots dieselfusket Så säger VW:s konkurrenter i Sverige

Volkswagens konkurrerande bilhandlare i Sverige märker inte att intresset för diesel avtar – trots den tyska biljättens fusk. ”De senaste åren har vi sålt 90 procent dieselbilar. Volvo, med nya motorn med 180 hästkrafter kommer fortsätta att sälja även efter det som hänt med Volkswagen, säger Glenn Engelbrektsson, försäljningschef på Stendahls Bil”.
Volkswagens konkurrerande bilhandlare i Sverige märker inte att intresset för diesel avtar – trots den tyska biljättens fusk. ”De senaste åren har vi sålt 90 procent dieselbilar. Volvo, med nya motorn med 180 hästkrafter kommer fortsätta att sälja även efter det som hänt med Volkswagen, säger Glenn Engelbrektsson, försäljningschef på Stendahls Bil”.

Dieselskandalen växer för varje dag. Men de svenska kunderna verkar inte bry sig nämnvärt.

Det visar en rundringning som Aftonbladet Bil gjort till konkurrenterna till Volkswagen.

– Vi märker inte av att intresset för diesel avtar, säger Glenn Engelbrektsson på Stendahls Bil.

Volkswagen har använt en mjukvara som manipulerat värdena för utsläppen. För varje dag växer skandalen. I dagsläget har det rapporterats att elva miljoner bilar är berörda av skandalen där bland annat bilar från Volkswagen, Skoda och Audi ingår.

Men i Sverige verkar bil-konsumenterna inte bry sig nämnvärt.

Aftonbladet Bil gjorde en rundringning till bilfirmor med konkurrerande märken, så som Volvo, Toyota och Renault.

De har inte sett någon trend att kunderna strömmar in till dem efter Volkswagens dieselfusk.

”Inte en enda fråga”

– Det är ingenting som vi har märkt ännu, det har gått för kort tid, säger Anders Rydheimer, marknadschef hos Volvo-återförsäljaren Bilia.

Inte heller hos Toyota, som specialiserat sig på hybrider, har intresset ökat mer efter dieselfusket.

– Nu har vi väldigt få dieslar, men ingen av våra kunder har ställt en enda fråga om de dieslar vi har, säger Mattias Burdén, försäljningschef på Toyota Center Metro Autogruppen i Kungens Kurva, Stockholm.

”Följer det noga”

– De senaste åren har vi sålt 90 procent dieselbilar. Volvo, med nya motorn med 180 hästkrafter kommer fortsätta att sälja även efter det som hänt med Volkswagen, säger Glenn Engelbrektsson, försäljningschef på Stendahls Bil i Stenungsund, återförsäljare av bland annat Volvo och Renault.

Av de bilfirmor som Aftonbladet Bil varit i kontakt med har de inte aktivt valt att nobba inbytesbilar med den drabbade Euro5-dieselmotorn på grund av fusket.

– Vi har inte beslutat om någon policy i frågan. Men vi följer det noga och ser vad som händer, säger Mattias Burdén.

Publicerad:

MER OM MIN BIL