Audi SQ7: Kraftigaste diesel-suven i världen

Av: 

Felix Björklund

Audi

Den första av sitt slag och världens mest kraftfulla dieselsuven.

Nu har Audi presenterat sin Q7 i prestandaversion

– SQ7 är världsunik i konkurrensen, säger Stefan Knirsch, utvecklingschef på Audi.

VW-koncernen plågas av den stora dieselskandalen och i Audis fall sjönk vinsten med 6 procent – men det hindrar inte tyska premiummärket från att lansera ett nytt ”dieselflaggskepp”.

Det handlar om storsuven Q7 som nu kommer i prestandatappningen ”S”.

Och nyheten innebär mer än att man bara skedat ner en mer effektstark motor under huven.

Trippelturbo och 48-voltssystem

Nya SQ7 är enligt Audi inte bara världens mest kraftfulla dieseldrivna suv – den är även först med att kombinera en elkompressor med dubbla turboaggregat.

Kompressorn ser till att maximalt laddtryck nås på millisekunder, vilket i sin tur gör att turboaggregaten kan leverera redan vid låga varv. Alltså: glöm turbolagg.

I siffror innebär det att föraren har hela 900 Nm i vridmoment – från 1 000 varv/min. Maximaleffekten 435 hästar är det heller inget fel på och för de som ställer sig på gasen när det slår om till grönt: 0-100 km/h går på 4,8 sekunder.

Stark men snål

Dock ska den nya diesel-besten inte enbart excellera när det kommer till olika accelerationsövningar. Nej, den eldrivna kompressorn ska även se till att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå.

– En V8 TDI-motor med förbrukning som en sexcylindrig motor tack vare nya tekniska lösningar som elektrisk driven kompressor. Det gör SQ7 TDI till världsunik i konkurrensen och understryker ytterligare Audis devis Vorsprung durch Technik, säger Audis utvecklingschef Stefan Knirsch.

Därtill så innebär 48-voltssystemet att det finns kräm till annan elektronik. De elektroniska krängningshämmarna är adaptiva och enkelt beskrivet innebär systemet att krängningshämmarna består av två halvor som kan kopplas isär vid mjuk körning på bra vägar – vilket ger bättre komfort. Men vid mer aktiv och sportig körning kopplas halvorna ihop – vilket ska minska krängningarna i bilen avsevärt.

Kommer i sommar

Precis som med vanliga Q7 går bilen att utrusta med en hel del extra lull-lull. Bland annat 24 förarassistans- och säkerhetssystem, det modulära infotainmentsystemet MMI samt speciella krocktestade surfplattor. I april kommer SQ7 finnas i orderlistorna hos Audi och till sommaren introduceras bilen i Sverige. Och vad kostar då prestandamodellen? Jo, 918 000 kronor börjar kalaset på.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här
Publisert:

LÄS VIDARE

Duell: Audi A4 Allroad mot Volvo V60 CC

ÄMNEN I ARTIKELN

Audi

Bilar

MER OM MIN BIL

Officiell: Audi TT RS

Audis nya – den sista av sitt slag

Bilden avslöjar Audis nya bilar

Nya Q2: Minsta suven någonsin

Audi visar 'hipsterbil' på Peiking-mässan

Audi bekräftar A9 – en ny ’Tesla-dödare’

Kolla Audis monster – över 6 meter långt

Audis nya framtidsbil – laddas på 4 minuter

Första bilden: Nya lyxsuven Audi Q8

Land Rovers nya – ska utmana Volvo

Uppgifter: Så blir Audis nya ”R6:a”

Rapport: Lyxmärken är de värsta fuskarna

Avslöjad: VW:s nya XC90-utmanare

”Är snålaste bilen vi någonsin testat”

Etikettexpert: Bilen avslöjar din ”klass”

Provkörd: Nya Audi A3

Utmanar med ny prestanda-kombi

Nu lanseras Porsche Macan med turbofyra

Audis lill-suv får 367 hästar

BMW uppdaterar i3 blir 'mer användbar'

Duell: Audi A4 Allroad mot Volvo V60 CC

Efter fusket: Staten stoppar försäljningen

Test: Fords värsting med unika finessen

Se nya utmanaren till Tesla Model X