Nya äventyrshojar från brittiska Triumph

Bilar

Tiger 800 och 800XC – för både väg och terräng

Nu lanserar Triumph två offroadhojar: Tiger 800 och 800XC

Triumph har saknat en potent äventyrsmaskin i sitt sortiment. Tiger 900 som kom på 90-talet gjorde bra ifrån sig på grusvägar. Men modellen blev snart mer landsvägsanpassad och växte i storlek.

Tiger 800/800XC ska ta platsen som den ultimata äventyrsmaskinen i konkurrens med andra modeller så som BMW F 800 GS, Honda Transalp eller KTM 990

Adventure.

Anledningen till att man valt att lansera båda hojarna 800 och 800XC är att man även velat ha en cykel i äventyrssegmentet som är lite lägre än andra offroadhojar.

Två dagars körning ger svar på många frågor. Första dagen är det Tiger 800 (den landsvägs-anpassade hojen) som får visa vad den

duger till. Dag två är det Tiger 800XC som granskas ordentligt på både kurviga landsvägar och lösa roliga grus/sandvägar.

Maskinerna upplevs lite olika trots att dom har det mesta gemensamt. Det större framhjulet, till-bakaflyttade bakhjulet och det bredare offroadstyret förvandlar känslan i 800XC till en potent offroadmaskin. Jag ska erkänna att jag inte riktigt trodde på det innan jag provkörde.

Tiger 800XC är en riktigt trevlig offroadhoj som med lätthet klarar dom tuffaste grusvägarna man kan hitta längs bergssidorna. Och är det i Spanien man vill hitta grus-vägarna skulle jag inte tveka att hänga på packväskor och köra

hela vägen ner, även med skjuts.

Tiger 800 är något så ovanligt som en lyckad kompromiss. Ingen offroadhoj, ingen touringhoj, ingen sporthoj. Ändå känns hojen riktigt rolig att köra.

När dom kurviga och morgonvåta asfaltsvägarna klättrar upp för bergssidorna under en klarblå Spanien-himmel finns det mycket kraft att hämta ur motorn och hojen känns helt fri från nervösa tendenser. Trots det våta underlaget ger balansen i hojen en trygg känsla när man kör aktivt.

800:an kan nog även den klassas in under samlingsnamnet äventyrshoj. Men tänker man att vägarna saknar beläggning och bakhjulet gärna får sladda lite där äventyret finns är 800XC det bättre valet.

Anders Holmqvist/Fastbikes.se

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför gärna Gjensidiges bilförsäkring med den du har idag - det kan löna sig! Klicka här

Gjensidige

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motorcyklar

MER OM MIN BIL

Superguide: Alla heta hojar 2013

Hojarna som alla vill ha

En båge med klös

Test: Så klarar Volvo XC90 terrängen

Så köper du begagnad MC

VFR 800X Crossrunner – sportig allroundhoj

Lista: Åtta begköp – som ökar i värde

Triumph Street Triple i fler färger

Älgjägarnas nya favorit blir succé

KTM 125 Duke – vuxen ungdomshoj

Bentleys nya Bond-bil imponerar även på miljardärer

Vilken värsting – Volvo!

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

LISTA: Svenssonbilarna som kan göra dig rik

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

4x4 som imponerar

Bästa begagnade laddhybriden

Bilarna att se upp för – 10 dyraste på Blocket

Uppriktiga tips från Testpanelens blogg

BEG-GUIDE: Mycket kombi för lite pengar

Test: Elmopeden Garelli Ciclone Scout

Så mycket kan priset pressas vid bilköpet

Herre på täppan

Guide: Mest prisvärda Volvon just nu!