Snåla bilfabrikanter orsakar dieselförbud

Av: 

Kristofer Gustafsson

Trafik

Biltillverkarna renar inte sina dieselavgaser.
Av kortsiktiga ekonomiska skäl.
I det längre perspektivet kan det innebära dieselförbud.
Snålheten bedrar visheten, enligt Auto Motor & Sport.

ANNONS EXTERN LÄNK

Har du rätt bilförsäkring? Vi hjälper dig att jämföra och teckna en billigare bilförsäkring på 5 minuter!

Compricer

För att spara pengar använder många biltillverkare inte NOx-katalysator för att rena dieselavgaserna. En kortsiktig och smått dumdristig besparing, enligt Auto Motor & Sports genomgång i senaste numret.

Tveksam strategi

Besparingen att inte använda NOx-katalysator leder i stället till giftigare luft i stadsmiljön vilket i sin tur kan leda till dieselförbud i flera städer, som Aftonbladet har redogjort för. På det här viset förstör bilindustrin för sig själv.

För hade bilproducenter renat avgaserna vid verklig körning till samma nivå som de officiella siffrorna anges hade hotet om ett dieselbilsförbud i städer varit ytterst tveksamt.

Mätningarna med 45 moderna dieselbilar som Auto Motor & Sport tagit del av visar bland annat;

• Att nästa alla modeller har väsentligt högre kväveoxidutsläpp i verkligheten än de officiella siffrorna.

• Att en Volvo XC90 D5, i verklig körning, släpper ut 15 gånger mer NOx än det officiella värdet. Ett av de absolut sämsta värdena i studien.

• Att en Renault Captur 1,5 dCi är värst i församlingen. Släpper ut 1.336 mg/km

• Att BMW och Mercedes har gjort mest och bäst för att rena dieselavgaserna.

• Att det är möjligt att rena dieselavgaser vid verklig körning. En BMW 520d släpper exempelvis ut 28 mg/km.

I en kommentar till Aftonbladet skriver Volvos presstalesperson Annika Bjerstaf:

Volvo Cars kan dessvärre inte kommentera en undersökning som vi inte har fått möjlighet att ta del på djupet och analysera.”

I mejlet fortsätter hon:

”Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra tekniken i våra motorer så att de ska bli så körvänliga och miljöeffektiva som möjligt. Vi kommer senare i höst med ytterligare ett sådant utvecklingssteg som gäller både diesel och bensin.”

Volvo menar att alla bilar de säljer i Europe är certifierade enligt nuvarande avgaslagstiftning.

”Volvo Cars välkomnar övergången till WLTP och RDE testförfarande i Europa som ligger betydligt närmare verkliga körförhållanden”, skriver hon.

Publisert:

LÄS VIDARE

Skattechock på Volvos ”folksuv”

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafik

Volvo Cars

BMW

Mercedes

Bilar

Renault

Dieselbilar

MER OM MIN BIL

Nu kan dieselbilarnas framtid i Tyskland avgöras

Fyra av tio vill ha dieselförbud

Audi återkallar 850 000 dieselbilar

Skattechock på Volvos ”folksuv”

”Kanske den bästa modellen någonsin”

Vinterduellen: Volvo XC90 T8 vs VW Touareg

Tipsen: Så sparar du tusenlappar på bensinnotan

5 storsäljande bilmodeller du ska undvika – och 5 att satsa på

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

NYTT TEST: Vilken lyxsuv är vassast?

Så fungerar nya fordonsskatten

Kombi eller suv – vad passar dig?

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

Så undviker du skattechocken på bilköpet

Den är bästa kombin – i V60:s första stora test

Stort suv-test: Dyra utmanaren – sämst

Lista : Säkraste begagnade bilarna

Guide: 20 populäraste privatleasingbilarna – här är expertens val

Därför vinner inte Volvo XC60 stora bästsäljarbataljen

Stora vintertestet: 5 stadsjeepar – här är ”moraliska vinnaren”

Välj rätt laddhybrid

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Superguide: Så lyckas du med begagnatköpet

GUIDE: Så leasar du en Volvo – billigast