Collin: Volkswagen – fixa detta nu!

Aftonbladets motorexpert om bakljusen – världens billigaste livförsäkring

Av: 

Robert Collin

Bilar

Hur mycket kostar det att ha bakljusen tända?

Volkswagen och de flesta andra tillverkare lutar sig mot EU-reglementet från 2011 om obligatoriskt varselljus fram (Daytime Running Light, DRL).

Men i reglementet står det ingenting om bakljuset. Reglementet säger att vid skymning (uppenbarligen ett svårttolkat begrepp) ska halvljuset OCH bakljusen tändas automatiskt med ett skymningsrelä.

Man ser det ofta i tunnlar när bilen framför plötsligt tänder bakljusen eller mötande bilar halvljuset.

Lagen var ett stort steg framåt i Europa där de flesta bilarna körde utan ljus under dagtid, och många förare väntade alldeles för länge med att tända när det började skymma. Eller i tunnlar, dimma, regn eller kanske snöfall.

Men i Sverige var det nya reglementet ett stort steg bakåt. Vi hade vår halvljuslag sedan 1977 som krävde halvljus, och därmed även bakljus. Den lagen ersattes av EU-reglementet.

Längre söderut i Europa är gryning och skymning ganska snabba. Här uppe i norr betydligt långsammare. När ska bilens automatik tända ljuset? Koreanska bilar väntar tills det är nästan mörkt, japanska är aningen snabbare, tyska ännu lite snabbare.

Men inte tillräckligt.

Volvo gick med på det till slut

Det ser man i skymningen eller gråmulet väder när en del bilar tänder bak medan andra kör vidare mörklagda.
Ja visst, som förare borde man kanske tänka att ”hmm, jag ska nog vrida om ljusomkopplaren till halvljusläge, för att bilarna bakom ska upptäcka mig lättare...”  Lätt att tänka, inte så lätt i praktiken.

Till och med säkerhetsledande Volvo släckte bakljusen efter 34 år när EU-reglementet ersatte den svenska lagstiftningen för snart tio år sedan.

Jag tjatade på dem att tända bak, men Volvo påstod att reglementet förbjöd tända bakljus dagtid. Dåligt påläst nonsens.
Efter att par års diskuterande, och sänkt säkerhetsbetyg i Aftonbladets biltester gick Volvo till slut med på att tända bak även i auto-läget.

Hos VW-koncernen, där jag också tjatade, och vi under en lång tid sänkte säkerhetsbetygen med ett plus, har Audi följt efter Volvo med tända bakljus. Men VW vägrar halsstarrigt. Förklaringen är att ”det inte behövs”. 

Senaste exemplet är VW T-Roc cabriolet som jag premiärkörde i snöglopp och regn och dålig sikt i slutet av april. Svart bil. Svart asfalt. Inget bakljus.

Alla som kör bil har sett att bilen framför kör utan bakljus trots långt framskriden skymning, dimma eller regn och snö. Eller, i varje fall nästan alla moderna bilar. 

En nysning kostar mer

Att ursäkta sig med att bakljusen drar ström (=bränsle) håller inte. Moderna led-bakljus drar så lite ström att det knappt går att mäta. En nysning när man råkar trampa till lite på gasen kostar mer soppa än tända bakljus i en månad.

De 34 lysdioderna i T-Rocs eller VW Golfs bakljus är på sammanlagt 6 watt.

Jämfört med de 10 000 watt som motorn kräver för att driva bilen i 70 kilometer i timmen blir det en försumbar bråkdel. (Angiven förbrukning enligt  WLTP är 0,68 liter/mil. Den påverkas knappt alls av tända bakljus.)

Att jämföra med luftkonditioneringen som lätt drar en deciliter milen, eller bilstereon eller en bortglömd bakrutedefroster, eller en lika bortglömd sätesvärme på passagerarsidan. Eller all tramsig kupébelysning som kan ändras i femtielva färger och ljusintensitet. Eller att bilens emblem lyser upp marken när man öppnar dörrarna.

Det är ingen måtta på uppfinningsrikedomen när det gäller att slösa på energin. Men tända bak? Världens billigaste livförsäkring, nej ”det behövs inte”.

Så jag tjatar lite till, Volkswagen (och ni andra): TÄND bakljuset!

Fotnot: Sedan jag först skrev den här krönikan har jag fått säkert hundra mejl från läsare som instämmer. Klart att bilen ska lysa även bak! Ingen som tycker att det är rätt att dum-snåla på strömmen. Men ett par som tror att jag räknat fel på watten. Och de har rätt. 6 watt ska det vara. Jag får ursäkta mig med att inte ens VW-importören i Södertälje lyckades klura ut antalet watt i lysdioderna.

ANNONS

Teckna bilförsäkring hos Nordens tredje största försäkringsbolag - Gjensidige. Vi försäkrar 2,5 miljoner bilar idag. Klicka här

Extern länk från Gjensidige

Teckna här!

Publisert:

LÄS VIDARE

DUELL: VW Golf mot Audi A3 – den vinner

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Volkswagen

Trafiksäkerhet

Robert Collin

MER OM MIN BIL

DUELL: VW Golf mot Audi A3 – den vinner

Test: Så bra är Volkswagens el-suv ID4

Biltest: Bästa el-suven av storsäljarna

Biltest: Så bra är Toyota Corolla

Testduell: Volvo XC40 Recharge mot VW ID.4

TEST: Volkswagen ID3 – så bra är den

Ett rymdskepp förklätt till bil

TEST: Så bra är VW:s nya cabriolet T-Roc

Elbils-test: Så bra är nya Skoda Enyaq iV 80

Superguide till begagnad Volkswagen

Guide: Så fyndar du begagnad Audi

TEST: Så bra är Hyundai Ioniq 5

Bilhandlarnas ’hemliga’ lista: Bästa begagnade bilen

Test: Så bra är Mustang Mach-E

Första testet: Så bra är Teslas elsuv Model Y

Superfynd på begagnat – spara 62 000 kr

Beg-guide: Vinnarna och förlorarna på Blocket

Tuffaste vintertestet av elbilar – de klarade kylan

3 experter: Den bilen ska du välja nu

TEST: 10 laddhybrider – så bra är de

Collin: De vackraste vägarna du inte visste om

Svarta listan: Bilarna som går sönder mest

TEST: Så bra är nya VW Touareg

Psykologen: Så blir bilresan en njutning