Bilist körde på mc-förare – frias

avJohan Ahlberg/Fastbikes.se

MOTOR

Slipper straff för att hon krockade med en mc - inte med bil

Foto: fastbikes.se
Att bilister inte hinner se motorcyklister eller felbedömer deras hastighet är en risk i trafiken.

Tønsberg tingsrätt i Norge har frikänt en kvinna som orsakade en allvarlig trafikolycka efter att hon inte iakttagit väjningsplikt. Frikännandet berodde på att det var en motorcyklist hon körde på, inte en bil.

Många motorcyklister i Norge är mycket upprörda över beslutet. Den norska motorcykelorganisationen NMCU anser att beslutet sänder felaktiga signaler till Norges bilister och kräver att beslutet ändras omedelbart.

Åklagare yrkade på 30 dagar i fängelse, två års indragning av körkortet, skadestånd till den unge motorcykelföraren och att kvinnan skulle betala rättegångskostnaderna. Tingsrättsdomaren Didrik Behrens höll med, men röstades ned av de två nämndemännen Grete Müller och Berit Follesø, som frikände bilisten eftersom det var en motorcyklist som kvinnan körde på, inte en bil.

Tät trafik

I rättshandlingarna uppges att det var tät trafik i båda riktningarna på vägen där den unga motorcykelföraren var i kön med sin röda lätta motorcykel. Han körde i mitten av körfältet, och i samma hastighet som kön, omkring 60 kilometer i timmen.

Den åtalade kvinnan berättade för domstolen att hon inte såg motorcykeln eftersom den var så smal, och att en stolpe skymde sikten vid korsningen. Således frikändes hon av de två nämndemännen.

Frakturer och flera sår

Motorcykelföraren ådrog sig en fraktur i ena ankeln, skadade armbågen och fick flera sår. Han låg på sjukhus i 13 dagar och var sjukskriven i två månader.

- Här har det hävdats att det är svårare att se en motorcykel än en bil. Jag har varit på olycksplatsen - och jag förstår inte hur domstolen tänker, säger kammaråklagare Olof R. Kløvstad till Dagbladet.

Överklagar domen

NMCU har redan begärt att domen överklagas. MC-organisationen hänvisar bland annat till TØI:s rapport "motorcyklar och mopeder synlighet", som slår fast att bilförarna har skulden till så många som 8 av 10 olyckor av denna typ.

Den vanligaste situationen är att föraren inte uppfyller väjningsplikten eller på annat sätt ignorerar motorcykeln. Problemet är inte att motorcyklar och mopeder är "osynliga". Rapporten från TØI visar att motorcyklar är klart över gränsen för vad som är synbart. Däremot kan det verka som om bilförarna inte är inställda på att se efter tvåhjulingar.

”Slarv förlåtes”

- Om domen från Tønsberg tingsrätt förblir stående sänder det en signal om att du kommer undan med slarv om det drabbar ett annat fordon som är mindre än en bil, säger NMCU:s generalsekreterare Morten Hansen.

Oftast bilistens fel

Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad hos Trygg-Hansa och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

-De absolut vanligaste orsakerna till trafikolyckor som involverar mc är att en bilförare missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar