Här är pulskanonen som stoppar bilen

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Spikmattans tid kan vara förbi. Svenska staten har varit med och utvecklat ett nytt vapen för att stoppa bilar.
Pulskanonen testades i Sverige – och försöken blev en succé.  

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Sedan 2012 har Statens väg- och transportforskningsinstitut medverkat i EU-projektet Savelec. Tillsammans med forskare från flera länder har VTI utrett huruvida man kan slå ut ett fordon med hjälp av elektroniska signaler – och projektet har gett resultat.
Tanken är att pulsvapen ska kunna ersätta polisens spikmattor. Principen handlar om att man sänder ut korta elektromagnetiska pulser i mikrovågsområdet som vissa sensorer i bilmotorer är känsliga för. Resultatet är att motorn dör.

Lyckad demonstration

Utifrån den insamlade kunskapen konstruerades en prototyp av en pulskanon och VTI har testat den på hemmaplan, med en fjärrstyrd bil. Man gjorde dels ett test med en elektromagnetisk signal placerad under bilen i stillastående läge, samt ett test där signalen kom snett framifrån mot en stillastående bil – och försöken avslutades med en puls som kom ovanifrån när bilen var i rörelse. Vid samtliga tillfällen lyckades man få stopp på bilens motor.
– Det var lyckade tester av pulskanonen men för att kunna använda denna metod kommersiellt finns det ytterligare utveckling och forskning kvar att utföra. Vi får se om det kan bli ett fortsättningsprojekt efter detta eller om någon av de involverade parterna själva fortsätter utvecklingen, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Vill ta reda på reaktionerna

För att undersöka hur försökspersoner reagerar på att få sin bil stannad av en pulskanon har VTI genomfört beteendevetenskapliga studier i institutets körsimulator SIM III i Linköping. Dels ville man se hur folk agerar i ögonblicket när motorn dör, men man ville även ta reda på om det finns situationer då verktyget inte bör användas.
– En grundförutsättning projektet haft är att stoppa fordon säkert, vilket vi har undersökt från olika vinklar, såväl mänskliga faktorer och säkerhet som juridiska förutsättningar, säger Mattias Hjort.
Projektet har finansierats av EU med omkring 31 miljoner kronor.  Namnet Savelec står för ”Safe control of non cooperative vehicles through electromagnetic means”.   

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

LÄS VIDARE

LISTA: Båtmotorn som stjäls mest

ÄMNEN I ARTIKELN

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

EU

Bilar

MER OM MIN BIL

Då lanserar de bilen utan ratt

Volvos nya bilar varnar varandra

Så ska de stoppa farliga vinterdäck

Audis nya – den sista av sitt slag

Land Rovers nya – ska utmana Volvo

Kolla: Har byggt en riktig Transformer

Lanserar motorn som kan ersätta alla dieslar

Teslachefen: ”Det är vår sista chans”

Dilemmat: Vem ska bilen rädda

Mercedes testar AirBnB för bilar

Nya monster-Mercan – kan lanseras 2017

Klart: Nu kan du se Clarksons nya show

Vill subventionera särskilt elbils-kort

Nya knepet – säljer bilar ”inklusive allt”

Den första Cobran kan bli världens dyraste bil

Lista: Här är världens tio värsta fiasko-bilar

Branschen kritisk till nya skattehöjningen

”The Grand Tour” får dyraste introt någonsin

Allt fler bilister gör livsfarliga misstaget

Här blir de självkörande fordon snart verklighet

Goodwood: Världens bästa ”trädgårdsfest”

Test av självkörande bilar ska bli lättare

Officiell: Alfa–suven snabbast i världen

Älgjägarnas nya favorit blir succé