Volvo: Vi tar ansvar om du råkar krocka

Publicerad:
Uppdaterad:

Tekniske experten om självkörande bilarna: ”Är de inte säkra kommer de inte säljas”

1 av 5 | Foto: VOLVO
Här är paddlarna där föraren väljer att slå av och på ”autopiloten”.

Volvo uppmanar myndigheter att snarast enas om regler och riktlinjer för självkörande bilar.

För att skynda på processen lovar nu Volvo att ta på sig ansvaret om en av deras självkörande bilar krockar.

– Det är ett stort steg, men också ett ganska logiskt steg. Säger vi till kunderna att de kan läsa en bok bakom ratten måste vi ta ansvaret, säger Erik Coelingh, teknisk expert på Volvo till Aftonbladet Bil.

Redan 2017 släpper Volvo ut 100 stycken självkörande XC90-bilarna på svenska vägar. Bilarna ingår visserligen i en testflotta som banar väg för den riktiga introduktionen 2020, men för det krävs uppdaterad lagstiftning, menar Volvo.

– Det är viktigt att snabbt skriva ny lagstiftning för självkörande bilar. I USA är vi bekymrade över att olika stater har olika regler, vilket gör det jättesvårt att rulla ut tekniken. Och det är teknik som är jätteviktig för samhället, förklarar Volvos tekniske chef på just självkörande bilar Erik Coelingh till Aftonbladet Bil.

Han är, tillsammans med Volvos vd Håkan Samuelsson, just nu i USA för att påtala vikten av gemensamma regler.

”Stort steg”

Hur är det då ur ett svenskt eller europeiskt perspektiv?

– Ännu värre. I Europa har varje land sin egen lagstiftning och samtidigt säger Wien-konventionen att ”föraren alltid ska vara i kontroll av sin bil”. Men det tolkas olika av olika länder. Risken är att lagstiftningen inte är färdig när tekniken är det.

För att lättare få gehör hos myndigheterna lovar nu Volvo att det är dem som är ansvariga om deras självkörande bilar krockar.

 – Det är ett stort steg, men också ett ganska logiskt steg. Säger vi till kunderna att de kan läsa en bok bakom ratten och tekniken fallerar, då är det helt orimligt att kunden ska vara ansvarig. Det ska vi ta, men vi kan bara ta det när vi är helt säkra på att tekniken är säker och robust. Är den inte säker, då ska vi inte sälja sådana bilar över huvud taget.

– Men vad jag vet är vi på Volvo de första att ta det här ansvaret.

”Måste klara extrema situationer”

Erik erkänner också att tekniken är under utveckling och det finns stora utmaningar längs vägen, till exempel snötäckta vägar.

– De första 100 bilarna som vi lanserar 2017 kommer inte vara självkörande när det ligger massor av snö på marken, men tekniken utvecklas steg för steg och i framtiden tror jag vi hanterar även det.

– Det finns jättemånga utmaningar på alla fronter, som på tekniksidan, kundacceptans och lagstiftning. Därför behövs vårt ”DriveMe-projekt” där vi testar bilarna i verkligheten. Det är lätt att testa situationer som vi vet kan hända, men bilen måste också klara extrema situationer som när en bil plötsligt svänger ut, det kommer en älg eller en lastbil tappar något från flaket. Ska föraren göra något annat bakom ratten måste bilen klara av även det.

”Kommer att krocka”

Volvo har som mål att ingen ska skadas allvarligt eller dö i en ny Volvo-bil år 2020. Där spelar den självkörande tekniken stor roll, eftersom dödsolyckorna till största del beror på mänskliga misstag. Men helt krockfria kommer inte ens de självkörande bilarna vara, åtminstone inte på mycket länge, säger Erik.

– Även självkörande bilar kommer att krocka, speciellt så länge vi har vanliga bilar i trafiken. Det kan vara en annan trafikant som gör ett misstag, ta bara om man står still och det kommer en lastbil och kör in i dig bakifrån.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN