ROND 4: UTRYMME och FLEXIBILITET

Bilar

- tio Th

Två av bilarna skiljer ut sig som särdeles rymliga fram – Mitsubishi Colt samt Citroën C3.

Och nya Colt är även rymligast i baksätet medan det är trångt för knäna- i bak C3.

Bäst utrymme i baksätet har – -förutom Colt – Skoda Fabia och VW -Polo. Medan bagageutrymmet är störst i Citroën C3, Fiat Punto samt Peugeot 206.

I Fiat Panda finns acceptabelt med utrymme, trots små yttermått. Men bagaget är bara 206 liter och inte -speciellt flexibelt.

Kia är ett bra exempel på väl utnyttjat- utrymme. Kupén har hyfsat med plats men bagageutrymmet är i särklass minst (bara 157 liter) – men tillhör i gengäld de mest flexibla.

Nissan Micra är helt okej fram men bak är det dåligt med huvudutrymme och smalt. Bagaget är både litet och har dålig flexibilitet.

Fiat Punto hävdar sig väl och tillhör de större utrymmesmässigt. Men -vänster hjulhus stjäl mycket plats för -förarens vänsterfot. Bagaget är ett av de största.

Bagaget upp till bevis

Det skjutbara baksätet i Toyota Yaris hjälper upp ett annars trångt baksäte. Man kan alltså prioritera lastutrymme eller benutrymme. Men Yaris är en av de trängsta, både i bagaget och i -baksätet.

Hos gamlingen Peugeot 206 finns det gott om plats i bagaget. Last-utrymmet som klarar 245 liter är därtill lättlastat. Kupéutrymmet är -däremot litet, både fram och bak.

Skoda Fabia ligger bra till både vad gäller kupéutrymme och bagage. Bäst med utrymme har Fabia i framsätet men även baksätet tillhör de största.

Citroën C3 har störst bagageutrymme och också ett av de mest flexibla – det kan delas i två avdelningar på höjden. I framsätet är det rymligt men i baksätet är det märkligt trångt för benen, där är C3 en av de sämsta.

Utrymmesmatch!

Tvärtom hos VW Polo som har ett av klassens största baksäten. Och fram är det också bra med utrymme – -liksom i bagaget.

Men utrymmesmatchen vinner -ändå Mitsubishi. Baksätesronden -vinner Colt både på utrymme och flexi-bilitet, man kan skjuta soffan hela 15 centimeter.

Därmed kan man alltså öka last-volymen om så önskas – dessutom är bagaget fyllt med fack, krokar och -öglor.

Men främsta skälet att köpa Colt är kupéutrymmet.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

ROND 2: KOMFORT

ROND 1: Att köra

ROND 5: EKONOMI

ROND 3: SÄKERHET

ROND 4: UTRYMMEN

Toyota Aygo - en tjeck trilling

Prisvärda småttingar

Punto - en stor stark

”Tråkmodellen” som är stekhet på Blocket

Bilar för 80 000 kronor

Toyota Yaris 1,0

Knattar med stort utrymme

Full pott för Citroën i nya krocktesterna

Ingen bensinbil får nya miljöstatusen

Rond 4: Utrymme

Fiat Panda 1,2

Smått och blandat

Fy Fabian en sån charmör

Småbilarna är ute ur skuggan

Familjelastarna!

Nya Skoda Fabia - försiktigt förändrad

Bästa småbilen för 50 000 kronor

Begagnat: Tid för Polo?

Franskt fyndläge på Peugeot 207