Viktigt få bort de äldsta bilarna

Bilar

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket:

- Det här är verkligen ett mycket intressant krocktest, det visar hur snabbt utvecklingen gått och hur viktigt det är att försöka få bort de allra äldsta

bilarna från vägarna.

- När Euro Ncap började krocktesta bilar sa industrin att det var omöjligt att bygga så säkra bilar att de skulle klara fyra stjärnor, som var bästa betyg då. Men då kom Volvo S40 och klarade högsta betyget och nu är ju fyra stjärnor bara halvbra, de seriösa tillverkarna nöjer sig inte med mindre än fem.

Det visar att industrin kan när den tvingas.

Lagkrav räcker inte, det är när konsumenterna börjar ställa krav som det händer något.

- Jag tror att vi bara sett början, nu kommer stora kunder, organisationer och myndigheter som kommunerna, Vägverket och stora företag att kräva säkra bilar, då har ingen tillverkare råd att bara vara halvbra.

Robert Collin

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Krocktester | Bilar

MER OM MIN BIL

Euro NCAP testar skydd mot whiplash

Lista: säkraste bilarna under 2014

Uselt krockbetyg för nya pickuper

Bakslag för BMW i nya krocktesterna

Full pott för Citroën i nya krocktesterna

Så säker är din bil

Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten

Din gamla bil är livsfarlig!

Toppbetyg till nästan alla

Skydda dig - köp Peugeot

Din bil från 90-talet är en dödsfälla

Toyota vägrar bygga om dödsfällan

Peugeot säkraste bilen

"Miljöbilarna kan vara dödsfällor

Toyota och Volvo i jättegräl

Full stjärnpott för både S-Max och Opel Corsa

Nya Kinajeepen - rena rishögen

Volvo och Saab – säkrast i världen

Snart kan du bygga din egen miljöbil

Dacia Logan MCV har dålig krocksäkerhet

Vägverket: Oanständigt

Efter krockarna: Se de säkraste bilarna

Renault tvingas dra in 900 000 bilar

Sämsta bilarna finns på Gotland