Succén står sig

Publicerad:
Uppdaterad:

Storsäljaren Hyundai Santa Fe – lika bra köp nu som ny

Kolla detta före löpet  Kolla kamaxelremmen Kamaxelremmen ska bytas varje 6000 mil på 2,4-modellen. Mycket viktigt att kolla.  Tvärnita då och då Gnisslande bromsar förekommer, bromsa hårt då och då för att undvika rost på skivorna bak.  Svag koppling Koppling på 2,4-modellen var vek på de första årsmodellerna. Kontrollera så att den är bytt till en starkare.  Knutar och leder Vibrerande framvagn är inte ovanligt. Kontrollera skick på drivknutar och kulleder.
Foto: AMS
Kolla detta före löpet Kolla kamaxelremmen Kamaxelremmen ska bytas varje 6000 mil på 2,4-modellen. Mycket viktigt att kolla. Tvärnita då och då Gnisslande bromsar förekommer, bromsa hårt då och då för att undvika rost på skivorna bak. Svag koppling Koppling på 2,4-modellen var vek på de första årsmodellerna. Kontrollera så att den är bytt till en starkare. Knutar och leder Vibrerande framvagn är inte ovanligt. Kontrollera skick på drivknutar och kulleder.

Att lansera en fyrhjulsdriven stadsjeep med tuff design år 2000 och kränga den till ett riktigt attraktivt pris var en riktig hit för Hyundai.

Succébilen håller bra och är därför ett utmärkt begköp.

Med nya Santa Fe färskt i minnet kanske inte första generationen känns lika tuff längre.

Men ett av de starkaste köpargumenten när bilen kom var just fräck design.

Och naturligtvis det hårt pressade priset på 179 900 kronor.

Minimal risk för prisras

I dag har priserna inte rasat så våldsamt, så det är egentligen inte priset som främst lockar till ett begköp. Istället kan man luta sig mot det faktum att bilen håller ihop mycket bra och att servicen är utmärkt.

Å andra sidan är risken för ett prisras minimal vilket ändå gör en begagnad Santa Fe till ett ekonomiskt tryggt val.

Ett annat köpkäl är den goda komforten.

Ljudnivån i kupén är visserligen lite hög, men fjädringskomforten är riktigt bra.

Mysigast åker man i V6-modellen som ofta har skinnklädsel, men ett aber med den motorn är bränsletörsten.

Kolla kopplingen

En förbrukning över 1,5 liter per mil, vintertid, är inte ovanligt. Knappast acceptabelt.

Vill man åka snålt finns två dieselmotorer. Även instegsmodellen 2,4 som har en fyrcylindrig bensinmotor går hyggligt snålt för biltypen.

Siktar man på att köpa den modellen bör man kontrollera så att kopplingen är bytt.

En svag länk som dock ofta är bytt på garantin.

Ännu viktigare är att kontrollera så att intervallet för byte av kamaxelrem har följts till punkt och pricka. Varje 6?000 mil ska remmen vara bytt.

Liksom i splitter nya koreanska bilar har gamla Santa Fe en rätt tråkig och mycket plastig interiör. Allt fungerar dock klanderfritt och utan skrammel, men plasten blir lätt repig och det ser trist ut.

Bilen fick en lättare uppfräschning invändigt till modellåret 2003.

Välbygd och hållbar

Hög kvalitetskänsla är Santans triumfkort gentemot konkurrenterna. Liksom dessa (majoriteten är asiatiska) är bilen mycket välbyggd och hållbar och typfelen är få.

Kanske beror driftsäkerheten på att Hyundai valt att använda äldre teknik framför tekniska innovationer?

Det finns en hel hög begagnade Santor ute på marknaden. Och fler lär det bli nu när många ägare vill byta upp sig till generation två.

Är man på pruthumör går det säkerligen att göra ett fint stadsjeepsklipp.

Vi gillar

Vi ogillar

Fakta/Hyundai Santa Fe

Martin Ström

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN