Passat i storform

Publicerad:
Uppdaterad:

Större inne - men bak är det ogästvänligt

1 av 7
Vi sätter plus på nya Passat, och jämför med Volvo V70, Saab 9-5, Audi A6 och Ford Mondeo.

Med nya VW Passat blir det tuffare än på länge i stora kombiklassen.

Hur står den sig - egentligen - mot Volvo V70, Saab 9-5, Audi A6 och Ford Mondeo.

Robert Collin och Thomas Berggren ger dig svaren.

Nya VW Passat Variant lär snabbt bli en vanlig syn på svenska vägar. Bilen har mycket fina köregenskaper, är rymlig och nästan lyxbetonad. Men det bullrar för mycket och baksätet är inte bra.

I Sverige har Passat varit en storsäljare sen den allra första modellen för över 30 år sedan. För Volkswagen är Passat näst viktigast efter Golf.

Vi minns den förrförra modellen med det gigantiska baksätet. Och vi har den förra modellen, den som ersätts nu, i färskt minne. Den blev snabbt en jättesuccé och höll sig runt femte plats på den svenska säljtoppen i alla år.

Den bilen lånade tekniken från Audi A6 och A4 med motorn monterad på längden och framaxeln som var en komplicerad konstruktion med dubbla triangellänkar.

"Finare", tycker man på Audi om längsmonterade motorer på samma sätt som hos BMW och Mercedes. Man kan fråga sig på vilket sätt det är finare. En längsmonterad motor stjäl drygt en decimeter av innerutrymmena och försämrar krockegenskaperna.

Nya Passat hämtar tekniken från nya Golf. Motorn är monterad på tvären, vilket är det naturliga i en familjebil. Framaxeln är en klassisk McPherson och i princip samma som i Golf. Bakaxeln kommer också direkt från Golf men med en viktig skillnad. I Golf är bakaxeln bultad direkt i bilens golv, i Passat sitter det gummibussningar mellan hjulupphängningarna och golvet.

Skälet är förstås att man vill förhindra att allt för mycket vibrationer och buller fortplantas in i bilen.

Problemet med gummibussningarna är att ju mer de ljud- och vibrations-isolerar, desto sämre blir köregenskaperna!

Ljudnivån inte bra

I Passat är ljudnivån betydligt bättre än i Golf, men långt ifrån bra. På grov svensk asfalt bullrar det mer än lovligt i en bil i den här klassen. Här måste Volkswagen jobba en hel del innan bilen är fullt acceptabel.

Det är helt klart att Wolfsburg har prioriterat köregenskaperna före komforten och självklart har man sneglat mot konkurrenten Ford Mondeo som ju hittils alltid vunnit "körglädje-ronderna" i biltidningarnas tester.

Passat är i motsats till Mondeo föredömligt neutral. Styrningen, som är elektromekanisk, är exakt och snabb samtidigt som ratten vidarebefordrar information från vägbanan.

Antisladdsystemet ESP är standard, men behöver sällan gripa in, bilens fina chassi sköter sig självt.

Nya Passat är större än föregångaren men avståndet mellan hjulaxlarna har bara vuxit med en enda centimeter. Tack vare att motorn numera är tvärställd har innerutrymmena ändå blivit större jämfört med föregångaren.

Dessutom har hela bilen blivit längre. Fram innebär ett större överhäng att en påkörd fotgängare inte slår sig lika hårt, bak har det ökade överhänget gett större bagagevolym.

Baksätet däremot är inte riktigt lyckat. Det är för lågt för en vuxen och så lågt att ett barn sannolikt tappar reslusten rätt snart.

Ogästvänligt

Framstolarnas nackskydd täcker hela siktfältet. Åt sidorna ser en vuxen rätt bra, men ungarna lär inte se annat än himmelen. Det är instängt och ogästvänligt (ta ungarna på en tur och fråga vad de tycker innan ni slår till!).

Formgivningen lyser VW och Passat lång väg. Fram dominerar ett rejält underbett med en typisk VW-grill, fast nu i krom. Profilen är en blandning av gamla Passat och lyxbilen Phaeton. Det ser bra ut.

Invändigt är det rena lyxbilskänslan. Formgivningen är en fullträff, både estetiskt och ergonomiskt, och kvalitetskänslan mycket hög, nästan som Audi. Det är klassiskt samtidigt som det är nytänkande.

Instrumentbrädan liksom flyter ovanpå och är avskuren en decimeter från vindrutan. Sargen längs rutan hänger däremot harmoniskt och elegant ihop med dörrarnas innersidor.

Startnyckeln borttagen

Handbromsen är elektrisk och sköts med en knapp brevid ratten. Det frigör rejäla förvaringsutrymmen mellan framstolarna.

Även i övrigt är bilen full av stora praktiska förvaringsutrymmen.

Att VW inte tagit efter joy-sticken från BMW och Audi är välgörande, nu är det visserligen fler knappar, men de flesta är lätta att hitta och förstå sig på.

Startnyckeln är bortrationaliserad för att inte krossa knän vid en krock, framförallt vid Euro-Ncap-proven.Man trycker in fjärrkontrollen till centrallåset i en springa på instrumentbrädan, trycker till lite till och motorn startar.

Om man stängt dörren och satt på sig bältet när man vill köra iväg släpper den elektriska handbromsen automatiskt. Utan bälte förblir bilen stående.

Motorerna är i princip nya. 2-litersmotorn på 150 hk lär bli storsäljare i Sverige. Dieslarna har partikelfilter.

Priser från 225800 kr (1,6, 115 hk) och 231600 (2,0, 150 hk) innebär i princip samma prisnivå som hittills vilket lär göra Passat till en ny storsäljare för Volkswagen.

Ett säkert tjänstebilsval för den som vill ha en praktisk och snygg kombi med klassledande köregenskaper. Den som ska ha ungarna i baksätet bör däremot fundera en gång extra.

VW Passat Variant 2,0

Jämför med konkurrenterna

Robert Collin

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester