Janne byggde sin egen drömbil

avBosse Bildoktorn

”Till skillnad från en äkta Morgan är detta en mycket modern bil”

1 av 2

Redan som ung började Janne Pettersson drömma om att bygga en egen sportbil. Som pensionär förverkligade han drömmen och skapade en bil med superfinish.

Allt började i mitten på 1950-talet när Janne läste i Teknikens Värld om hur man kunde bygga sin egen sportbilskaross av plast. Åren gick, livet fylldes av arbete, familj och olika projekt med båtar och husbilar. Först 1998 blev

tiden mogen för sportvagnsbygget. Ty då träffade Janne en man som hade byggt en Morganreplika. Mannen hette Hjalmar Jansson och av honom köptes fyra plastskärmar. Därefter var bollen i rullning.

Egen konstruktion

Janne är gammal metallarbetare och bilen fick därför en vridstyv fackverksram av stålrör, karosstomme och karosskropp av stålrör samt dörrar och luckor av aluminiumplåt. Även hjulupphängningarna är av egen konstruktion.

Till skillnad från en äkta Morgan är detta därmed en mycket modern bil. Morganbilarnas ram består nämligen bara av två längsgående profiler i tunn plåt som här och där är sammanfogade med tvärbalkar.

Karossen är i sin tur uppbyggd på

en träram som skruvats fast på profilerna. Ännu mera udda är framvagnskonstruktionen, som har funnits på alla Morganbilar sedan 1909, då Harry Morgan byggde sin första, trehjuliga, vagn.

Lotusmotorn blev för dyr

Janne hade tänkt bygga bilen kring en Lotusmotor. Men även riktigt dåliga exemplar kostade drygt 25 000.

Därför inhandlades hela drivlinan i stället från en Alfa Berlinetta från 1970-talet. Prisskillnaden blev mycket stor, skillnaden märktes inte minst när motorn helrenoverades till det facila priset 8 500 kr.

Vill bygga en mc

Bilen blev klar hösten 2003 och har nu rullat 600 mil. Ett extra bevis på Jannes fantastiska arbete är faktumet att de enda efterjusteringar som har behövts är tillverkning av rostfria plåtar över dörrhandtagen och en ombyggnad av hastighetsmätarens pick up. Just nu funderar herr Pettersson på om det skulle gå att förverkliga nästa ungdomsdröm, att en motorcykel som ser ut som en Norton Manx. Det skulle inte förvåna mig om även den blir bättre än originalet.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar