Friska vindar från Scirocco

MOTOR

Kan bli årets folkbil

1 av 3

VW Scirocco är tillbaka.

Målet är att åter bli folkets sportbil.

Denna provkörning tar sin egentliga början 1974 då VW lanserade en enkel sportbil till rimligt pris. Första Sciroccon baserades på den första generationen Golf. Konceptet uppskattades och över en halv miljon bilar såldes fram till generationsskiftet 1981.

Volkswagen hävdar att Scirocco anno 2008 är en värdig arvtagare till den ursprungliga Sciroccon. Idén är densamma – Golf är basen och priset ska hållas nere. Notera att Scirocco hämtar material både från dagens Golf och nya Golf VI som lanseras i höst.

Nya Scirocco utstrålar ett självförtroende som man sällan ser hos Volkswagen. Synd då att inredningen är väl ordinär och luktar Eos hela vägen.

Motorer från dagens Golf

Motorerna hämtas direkt från Golf.

Roligast är utan tvekan 2,0 TSI med 200 hästar från Golf GTI. Till skillnad från Sportgolfen har Scirocco fräckare avgasljud, i övrigt är det samma hysteriskt roliga maskin.

Trots framhjulsdrift och turboladdning störs man inte av kraftreaktioner i ratten. Framfarten på de kurviga kustvägarna sker med föredömlig effektivitet. Scirocco är bredare än Golf GTI och greppet är utmärkt och förutsägbart. I grunden ger Scirocco en trygg och kontrollerad understyrning och antisladdsystemet hindrar bakvagnen från utflykter och går inte att koppla ur.

Kul att köra är den och därmed har VW klarat av första målet. Återstår då folkligheten – priset alltså.

Toppversionen är ännu ej prissatt, men instegsmotorn 1,4 TSI på 160 hk börjar på 224 500 kronor. Då inkluderar standardutrustningen 17-tums hjul, sportchassie, sportstolar, multifunktionsratt och luftkonditionering.

Instegsmotorn ger absolut tillräckliga fartresurser. Accelerationen 0–100 går på åtta sekunder, jämfört med 7,2 sekunder för 2,0 TSI. Man kan lugnt konstatera att 1,4 TSI 160 ger mycket bil för pengarna, det enda man saknar från toppversionen är det fräcka motorljudet.

Adaptiva stötdämpare

Ett utmärkt tillval är DCC, alltså adaptiva stötdämpare. Genom sex sensorer, tre för karossrörelserna och tre för stötdämparna, anpassar sig bilen efter vägens beskaffenhet och förarens körsätt. Systemet går att ställa in i tre olika lägen – komfort, normal och sport.

DCC framhäver Sciroccos fina chassi i sportläget samtidigt som komfortläget ger en behaglig färd på långa eller lugna resor.

Standardsportchassit ger inte samma behagliga mix mellan sport och komfort.

Skrymmande nackskydd bak

Eftersom Scirocco har en markant lägre profil än Golf får baksätesutrymmet stryka på foten. Det strikt tvåsitsiga och skålade baksätet ger visserligen en skön sittställning, men bilens låga taklinje gör att vuxna personer får det trångt om svålen.

Scirocco är skapad för föraren och därför är det konstigt att man inte kan ta bort de oerhört skrymmande nackstöden bak.

Till Sverige i oktober

Sverige får vänta på Scirocco till senare delen av oktober och kan välja mellan 1,4 TSI 160 2,0 TSI med 200 hk. Den sjustegade DSG-lådan kommer inte förrän i december och först nästa sommar finns dieseln 2,0 TDI på 170 hk.

Om man ska våga dra några slutsatser från prisläget från 1,4 TSI så kan 2,0 TSI hamna under 260 000 kronor.

Därmed ser det ut som om Volkswagen än en gång byggt en billig sportmodell för folket.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester

Volkswagen