Officiell: Mercedes nya E-Klass kombi

1 av 8
MOTOR

Här är Mercedes nya E-Klass kombi

En bil som ska ge tyskrivaler en tuff match samt sätta uppstickare som Volvo på plats.

Men storkombin har krympt – och är nu inte rymligast längre.

Sugen på en tysk med rejäl volym? Då är nya E-Klass-kombin bilen du ska sikta in dig på.

Men de som vill ha klassens största – får nu välja tjeckiskt istället.

För till skillnad från sin föregångare har man tiltat baken framåt vilket göra att bilen liknar C-klasskombin mer än sin mer upprätta föregångare. Alltså har Mercedes gjort samma sak som Volvo, vilket ger sportigare utseende på bekostnad av bagageutrymmet.

Volvos vd Håkan Samuelsson har bemött kritiken om att V90 blivit trängre med kommentaren ”hur ofta behöver man köra ett kylskåp i bagaget?”. I Mercedes fall väljer man att peka ut att, trots mindre volym än tidigare, det fortfarande är stort nog där bak för att få in en hel lastpall. Men tydligt är att lastutrymmet är sekundärt till formen...

Inte störst längre

Sett till rena siffror är volymen 670 liter alternativt 1 820 liter med nedfällt baksäte. Därtill kan man räta upp baksätet (om man inte vill fälla) vilket ger ett 700 liter stort packutrymme. Dock ska det nog sägas att E-Klassen fortfarande är 110 liter rymligare än både BMW 5-Serie Touring och Volvo V90 samt packar 105 liter mer än Audi A6 med stolarna uppe.

När det gäller utrymmet med fällda säten har det minskat med 130 liter, vilket gör att Skodas Superb nu är ensam regent med sitt lastutrymme på 1 950 liter.

Något som däremot är detsamma som tidigare är den elektriska lastgardinen som följer med bakluckan uppåt vid öppning samt att luckan är elektriskt öppningsbar. För de som vill går det att lägga till ”handsfree” öppning av bakluckan.

Ny AMG-version

När det gäller motorer speglar de sedanmodellens utbud. Det innebär, initialt, bensinaren E 200 samt dieslarna E 220 d samt E350 d. Därtill kommer vi även få bekanta oss med en ny AMG-modell: Mercedes-AMG E 43 4Matic. Denna har en V6:a om 401 hästkrafter – tillräckligt för att få ekipaget från stillastående upp i 100 km/h på 4,7 sekunder.

När det gäller övrig teknik så är det precis som i sedanen en hel del standard, bland annat autobroms och inbyggda pekplattor i ratten.

För de som börjar kryssa tillval finns assistanssystemet Drive Pilot som innehåller adaptiv farthållare samt kökörningsassistent och ”semi-autonom” autopilot.

Nya Mercedes E-Klass kombi blir beställningsbar nu i juli och i oktober blir det premiär i svenska bilhallarna. Svenska priser är inte officiella i skrivande stund.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mercedes

Bilar