Test: Fords värsting med unika finessen

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:

Imponerande prestanda och nydanande teknik – men räcker det för att konkurrera med tyskarna?

1 av 13

Ford har kittlat oss länge med sin nya Focus RS.

Och nu, nära ett år efter att vi först fick se den – får vi äntligen möjligheten att köra bilen.

Var det värt väntan? Absolut.

Tuffare, snabbare och mer tekniskt avancerad än någonsin. Nya Ford Focus RS är en av de mest efterlängtade GTI-nyheterna på länge och den har stora skor att fylla.

Senast Ford lanserade en Focus RS var 2009, en bil som hyllats stort. Nu kommer alltså ersättaren som kryddats med en unik finess ”Drift mode”.

Nytt och tekniskt

Och enligt Ford är det inte bara en evolution av bilen, nej man har gjort om allt.

Vi tar det från början. Nya RS:en är försedd med en 2,3-litersmotor som ger 350 hästkrafter. Motorn är densamma som sitter i en Ford Mustang, men man har bytt ut en hel del delar – och pumpat upp effekten. Alla kusarna går ner till hjulen via en sexväxlad manuell låda.

Därtill så har man även satt till ett system för fyrhjulsdrift, men det är inget man hämtat ner från lagerhyllan – nej, det är helt nytt och specialutvecklat för RS.

Det fina med det är att systemet är designat för att generera maximal körglädje i första hand, och ge bättre grepp först som nummer två.

Mekaniken kan skicka upp till 70 procent av effekten bak, men inte nog med det – den kan även petas ner på bara ett av hjulen. Det är en skillnad från konkurrenterna som enligt Fords experter på plats snarare har ”terrängdrift” likande det man hittar i suvar

Och resultatet med en effektstark motor och ett fiffigt AWD-system som kraftdirigent är fantastiskt. Ute på vägarna runt Valencia får vi möjligheten att testa.

Körlägena ger karaktär

Precis som allt fler i klassen har nya RS olika körlägen för att kunna klara bredden som både underhållande och snabb busbil – till att fungera till allt vardagspraktiskt. Alternativen är ”Normal”, ”Sport”, ”Track” och ”Drift”. I normalläge är bilen förvisso ganska hård, men det var väntat. Sätena är omslutande och riktigt trevliga – om än inget man skulle vilja köra riktiga långpass i. Kanter och ojämnheter gör sig påminda, men det är en bra mycket mjukare upplevelse än i till exempel Hondas värsting Civic Type R.

Ändrar man till ”Sport” börjar bilen leva upp. Fyrhjulssystem, styrning, gasrespons och motorljud ändrar karaktär. Det går helt klart snabbare nu när bilen fått upp pulsen. I kurvor med hög fart känns det av att bilen inte är framhjulsdriven. För istället för att ”dras” med, knuffas man ut ur kurvorna.  Systemet gör att man kan ha en bra mycket aggressivare inställning till livet och det är lätt att hålla vassare linjer och stampa på gasen fortare.

Och när man kliver av gasen belönas man ett gäng trevliga avgassmällar. Just detta är faktiskt något som ingenjörerna varit tvungna att lösa genom att sätta in ett litet insprutningssystem som dumpar bränsle i avgassystemet.  

Efter att ha legat farligt nära gränsen för vad man kan säga är ansvarsfullt på allmän väg, är det dags att se hur bra bilen presterar på bana. Nu är det racingläge som gäller och när man knappat in ”Track” så anpassas även stötdämpare samt ESC:n för tuffare körning. Bilen känns smidig och fyrhjulsdriften gör att man verkligen snabbt kan ge gas och komma ur kurvorna i full karriär.

Men det är inte det enda, karaktären som systemet har är härlig. Ford hittar inte på när de säger att deras nya fyrhjulsdriftslösning är till för att förhöja körglädjen.

Spännande tekniska nyheter

Innan vi säger hej då till den smurfblå rackaren får vi även möjligheten att testa på bilens launch Control samt det världsunika ”Drift-läget”. Det första är inte så mycket att orda om. Slå på, stampa på gasen, släpp kopplingen – och 4,7 sekunder senare är du uppe i 100 km/h. Väldigt kliniskt och stabilt utfört av bilen.

Driftläget är en annan historia. Här jobbar AWD-systemet på ett sätt som gör att du enkelt och kontrollerat ska kunna ligga på sladd.

Och det funkar.

Slå på systemet, sparka ner gaspedalen och låt bakhjulen spinna för glatta nitton – fyrhjulsdriften skjuter som sagt ut 70 procent av kraften där bak och när man väl kastat loss är det bara att hålla foten på gasen och sedan korrigera lite med ratten. Det är enkelt,ganska odramatiskt och ackompanjerat av rejält med däckstjut,förvandlas de fina Michelin-däcken till rök…

Intressant alternativ

Så hur summerar man en bil som Focus RS?

Den hamnar i samma ”gäng” som de tyska fyrhjulsdrivna GTI-bilarna Volkswagen Golf R, Audi RS3 och Mercedes A45 AMG.  Men med en prislapp om 394 300 kronor är den betydligt billigare än Audin och Mercan – och jämfört med Golfen har den ju 50 kusar mer.

Dock så är den exempelvis inte i närheten av tyskarna när det kommer till interiörkvaliteten. Förutom sportstolarna, lite blåa sömmar på säten och ratt samt en trio extramätare för laddtryck – är det som vilken annan Focus som helst. Visst det kanske inte är för interiören man köper den här typen av bil, men med tanke på konkurrensen får man inte hamna allt för långt efter.

Det märks även att modellen nu ska säljas världen. Focus RS i förra generationen hade verkligen en framtoning att vara en ”busbil”. Nu är det mera anonymt. Visst, fronten med luftintagen, dubbelpiporna och vingen bak är schyssta, men var är skärmbreddarna och attityden från förra generationen?

Men tittar man bara på hur den presterar både på bana och på allmän väg – då är det en riktig fullpottare.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Publicerad:

LÄS VIDARE

MER OM MIN BIL