Här kör flest dieselbilar

Av: 

Stefan Hesserud Persson

Dieselbilar är populära – men kan förbjudas i de nya miljözonerna.
Dieselbilar är populära – men kan förbjudas i de nya miljözonerna.

Dieselbilar

Över en miljon dieselbilar riskerar portas från de nya miljözonerna i framtiden.
Men dieselbilsinnehavet varierar kraftigt i landet.
I Solna är mer än varannan bil dieseldriven – på Gotland bara en av fem.

När de nya miljözonerna införs 2020 kan många bilägare tvingas se sig om efter en ny bil. Kommuner får då möjlighet att porta äldre bensin- och dieselbilar från hela eller delar av städer.

Inte minst dieselbilarna har varit i fokus de senaste åren, efter att Volkswagens utsläppsfusk uppdagades 2015.

Skärps 2022

2022 skärps miljözonerna. Av dagens 1,6 miljoner dieselbilar skulle över en miljon stängas ute, visar siffror från Trafikanalys som nyhetsbyrån Siren sammanställt.

– Men man ska tänka på att det är fyra år framåt. Alla bilar som registreras nu är euroklass 6, samtidigt som majoriteten av de som skrotas är äldre, så fordonsbeståndet kommer att se annorlunda ut om fyra år, säger Mikael Levin, utredare på Trafikanalys, till Siren.

Fordonsbeståndet skiljer sig också kraftigt åt mellan Sveriges län och kommuner. Dieselbilar utgör ungefär en tredjedel av alla personbilar – men i vissa kommuner är så mycket som varannan bil dieseldriven.

Stockholm och Norrland

Allra störst andel dieselbilar finns i Solna, norr om Stockholm. Där drivs 54 procent av bilarna på diesel. På topplistan över dieseltäta kommuner är det Stockholmsområdet och Norrland som helt dominerar.

Betydligt glesare med dieselbilar är det i södra Sverige. I Skånekommuner som Bjuv och Trelleborg är bara var fjärde personbil dieseldriven.

Allra lägst är andelen på Gotland, där fyra av fem bilar drivs på annat än diesel.

Fakta: Miljözoner

  • Den första miljözonen gäller tunga fordon och finns redan idag i åtta kommuner.
  • Den andra miljözonen gäller personbilar. Från 1 januari 2020 kommer bilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att få köra där. Från 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar, så att endast Euro 6 får köra där. Det gäller även elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5.
  • I den tredje miljözonen får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.
  • Det är upp till kommunerna om och hur de vill använda de nya miljözonerna.
  • EU:s utsläppskrav regleras i euroklasser. Euro 5 blev krav 2009 och Euro 6 blev krav 2014.

Källa: regeringen.se

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Snart kan diesel bli förbjudet

ÄMNEN I ARTIKELN

Dieselbilar

Trafikanalys

Bilism

Miljöfrågor

Solna

MER OM MIN BIL

Så blir nya miljözonerna

13 frågor och svar om nya miljözonerna

Snart kan diesel bli förbjudet

Prisras på begagnade dieselbilar

Bensinbilarna drabbas faktiskt mest - av miljözonerna

Tyskland röstade ja – till dieselförbud

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Regeringen: Då fattar vi beslut om miljözoner

Nu fattas beslut om tyskt dieselförbud

Så mycket har din begagnade dieselbil rasat i värde – lista

Nu införs dieselförbudet i Hamburg

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

Ny rapport: 1000 personer dör i förtid av luftföroreningar

Så köper du bil bäst under knepiga 2018

Trafikens tio dödsfällor

Superguide: Här är vårens hetaste elbilar

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

3 experter: Den bilen ska du välja nu

Superfynd på begagnat – spara 62 000 kr

Lista : Säkraste begagnade bilarna

Jätterea: Storsäljaren nedsatt 40 000 kronor

Superguide till Sveriges mest sålda bil

Laddhybrid-test: Nya Volkswagen Tiguan

Superguide: Så bra är 20 bästsäljare