Bromskivor

avZendry Svärdkrona

Det absolut vanligaste felet på dagens bilar är sönderrostade bromsskivor till bakhjulen. På 1950-talet var de värmetåligare skivbromsarna en revolution som helt klassade ut trumbromsarna från alla världens racerbanor.

Men till en vanlig åka-till-jobbet-bil är det teknisk overkill med skivbromsar bak eftersom merparten av bromskraften alltid hamnar på framhjulen. Ty en skivbroms måste motioneras mycket och regelbundet för att inte rosta ihop.

En rejält konstruerad trumbroms är mycket tåligare mot rost och kan även klara relativt höga temperaturer om trummorna har kylflänsar, typ 1950-talets Alfa och Mercedes.

Å andra sidan kan en felkonstruerad trumbroms ge mer problem än en bra skivbroms.

Vissa VW Golf har exempelvis trumbromsar bak där hjulcylindrarna av aluminium ganska snabbt ”äts upp” eftersom de är monterade mot stålsköldar.

Galvaniska element var ordet sa Bill till Bull.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar