Sveriges största vinterdäckstest

MOTOR

Dubbat eller dubbfritt? Dyrt eller billigt? Robert Collin korar årets bästa däck

Att välja vinterdäck hör till höstens ständigt återkommande problem. Dubbat eller dubbfritt? Dyrt eller billigt? Smalt eller brett? Och vem ska man lita på?

Hastighetsmätaren visar 80 när jag ställer mig på bromsen. Det låsningsfria systemet tuggar igång och det fräser när Hakka-däckets dubbar river i isen. Snövallarna swischar förbi allt långsammare och till sist står jag still.

Så gör jag om testet med ett annat dubbdäck, ett lågprisdäck från Kina. Samma utgångsfart men nu är hastigheten fortfarande 40 km/tim där bilen med Hakka-däcket redan stannat.

Jag provar med däck utan dubb. Visst, det är nästan ljudlöst, och det verkar uppskattat, men bromssträckan är därefter, nästan dubbelt så lång.

Tusentals testresultat

Testbanan ligger i norra Finland, i Ivalo, 30 mil norr om Polcirkeln. Fotografen Lasse Allard och jag har varit där varje vinter sen mitten av 1980-talet. Gasa, bromsa. Full fart på handlingbanorna. Den med grov dubbriven is, som en svensk vinterväg, och den med packad snö.

Vi gör testet i februari-mars, sen vilar vi ett par månader och gör slask- och barmarkstesterna i maj.

Och så bearbetar vi tusen och åter tusen testresultat, sammanställer och funderar. Och nu är det tid för publicering och snart dags att svara på mejl från upprörda läsare och från däckbranschen, från tillverkare, importörer och gummigubbar. För alltid ska det tyckas om däck och däcktester. ”Isen är för hal” och ”tester gjorda i Lappland är inte representativa för Mellansverige” är de vanligaste ämnena.

”Så där kör inte vanligt folk” är också ett populärt tema.

Men isen är INTE för hal, testerna ÄR representativa och just precis så där kör vanligt folk!

Vår blankpolerade is är inte halare än den frosthalka som ligger på Norrtäljevägen när jag kör till redaktionen vid Globen på morgonen. Tvärtom, vi brukar testa när temperaturen ligger runt minus fem, men riktigt halt är det inte förrän vid det typiskt Mellansvenska nollgradiga vintervädret.

Och varför det inte skulle gå att testa i Lappland har jag aldrig förstått. Det som är bra med Lappland är att det är vinter hela vintern. Och när det blir för kallt, under minus tio, då testar vi inte. Då räknar vi resultat eller sitter i bastun.

Stort urval däck

Men dummast av allt är ju påståendet att vi kör annorlunda än vanligt folk. Visst, vanligt folk brukar inte ligga på landsvägen med breda uppställ, det stämmer. Men när vanligt folk får en sladd med hela familjen i bilen på väg till fjällen eller bara på väg till jobbet, vill man då ha däck som hjälper till att reda upp situationen, eller vill man ha skitdäck som tappar greppet totalt?

Vårt urval av testdäck är stort, men ändå ett urval. Först och främst har vi valt en enda dimension, 205/55 16 som är vanlig på nyare familjebilar men knappast på begagnade bilar. Vi har inte med några regummeringar, trots att just regummerade däck har stor marknadsandel och är ett bra alternativ till lågprisimport.

Dubbat vinner stort

Vi har med de vanligaste däcken från de största tillverkarna, och så har vi med ett par skräckexempel från Kina.

Rent generellt faller lågprisdäcken bort för att de har helt fel gummiblandningar för vårt klimat, gummit stelnar i kylan och blir hårt som bakelit.

Om vi jämför dubbat och dubblöst vinner dubbat på köregenskaper och grepp på alla underlag, alltså även på asfalt medan dubblöst vinner på lägre ljudnivå och att man inte behöver passa på- och avdatumen.

Säkerhet eller bäkvämlighet, det är frågan.

Kolla in årets största vinterdäckstest

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Däck