Sverige borde lära av Norge

1 av 2 | Foto: I Norge finns det alltid en "Kjettingplass" före besvärliga backar. Där måste lastbilarna svänga in och montera snökedjor om väglaget kräver det. Så borde det se ut i Sverige också.
MOTOR

Den nya lagen som kräver vinterdäck även på lastbilar och bussar är tandlös. Det visade snöstormen Sven när den drog in över Västsverige.

Sverige borde lära av Norge där lastbilar utan vinterdäck eller kedjor stoppas av polisen.

Lastbilar med dåliga däck orsakade trafikkaos i Göteborgstrakten, söder ut mot Halland, norr ut mot Dalsland, österut förbi Borås och Ulricehamn. Överallt var vägar igenkorkade av lastbilar som antingen inte kom upp för en backe eller som ställt sig på tvären med släpet som en fällkniv.

■ ■ ■

Jag hörde en trött bilist i Göteborg på tv. Han hade suttit fast i timmar och undrade hur polisen kunde vinka i väg de lastbilar som orsakat stopp i trafiken, när de väl kommit på rätt ledd med hjälp av tungbärgare. "Varför tvingas de inte parkera på sidan av vägen tills vädret och väglaget blivit bättre", undrade han.

Självklart har han rätt. Lastbilar med otillräckliga däck ska inte släppas ut på vägarna när det är svårt vinterväglag.

När det gäller vinterkörning tycks våra politiker, i bästa samförstånd med Trafikverket, bara vara intresserade av en sak: Att förbjuda dubbdäck. Att kräva ordentliga vinterdäck, med eller utan dubb, som lagen föreskriver är tydligen inte intressant. Lagen om vinterdäck även för tung trafik är bara en vinter gammal. Men den tillämpas inte som den borde.

Vid Tolkabro på väg 40 mellan Ulricehamn och Borås satt ett hundratal bilar fast i timmar sedan tre långtradare fått stopp i backen.

Vad kostar ett sådant stopp i reda pengar? Och i personligt lidande när mamma och pappa inte kommer hem som planerat? Vad var den sammanlagda kostanden för alla trafikstopp i Västsverige? Kanske upp emot 100 miljoner kronor. Kanske mer.

■ ■ ■

I Norge skulle de aldrig ske. Där har man ett vinterdäckslag sedan många år tillbaka och den tillämpas strikt. Alla lastbilar som kör över gränsen kontrolleras, är däcken för dåliga, och saknar lastbilen kedjor blir det till att svänga in till vägkanten tills snökedjor är inhandlade.

Längs vägarna i Norge finns det också speciella fickor där lastbilar kan svänga in och montera kedjorna vid behov.

Och det fungerar. Det har fungerat i åratal.

Varför inte samma sak i Sverige?

När ska den nya lagen om vinterdäck för lastbilar sätta spår i trafiken?

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar