Bilen drar mer bränsle än du tror – och tillverkarna påstår

Foto: THINKSTOCK
Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror.
MOTOR

Din bil drar betydligt mer bränsle än du tror.

För vissa modeller skiljer 50–60 procent mellan biltillverkarnas egna uppgift och den verkliga förbrukningen.

Det visar tidningen Motors tester.

Tillsammans med en stor studie från europeiska tankesmedjan Transport and Environment har tidningen Motor testat bränsleförbrukningen hos flera stora bilmärken.

Resultatet är anmärkningsvärt.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, i ett pressmeddelande.

Biltillverkare behöver inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen i modellen utan enbart resultatet i laboratorietester. Så även i en bil som marknadsförts som bränslesnål kan förbrukningen vara betydligt högre.

Omöjligt att reklamera

Att få kompensation är näst intill omöjligt. Tillverkarna anpassar bilarnas egenskaper så att de klarar bränsle- och utsläppstester.

Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är varken biltillverkare eller försäljare rättsligt bunden till uppgiften om bränsleförbrukning så länge de utgår från EU:s testkörcykel.

–En helt orimlig situation, menar Carl-Erik Stjernvall.
Skillnaden mellan den uppgivna och verkliga bränsleförbrukningen har ökat dramatiskt. 2001 var skillnaden i genomsnitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 och 2015 var skillnaden i snitt hela 42 procent. En del modeller drar upp till 50–60 procent mer än vad tillverkarna uppger.

Volvo vägrar svara

– För den enskilda bilisten är det svårt att få fram förbrukningen för den egna bilen. I takt med att skillnaderna ökar, finns det ändå lite hopp. Bilkoncernen PSA går nu ut med Peugeots och Citroens verkliga bränsleförbrukning. Vi har frågat övriga biltillverkare om samma sak, och fått olika svar. Flera biltillverkare välkomnar det, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford. Men Kia Motors menar att man följer regelverket. Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor, säger Carl-Erik Stjernvall teknisk expert på Motormännen.

FAKTA

Sju bistra exempel

Audi A4 Avant 2,0 TDI Q
Drivmedel: Diesel
Uppgivna förbrukning: 5,1
Verklig förbrukning: 6,8
Skillnad: +33%

BMW 320 D EDE Touring
Drivmedel: Bensin
Uppgiven förbrukning: 4,4
Verklig förbrukning: 6,2
Skillnad: +41%

Kia Niro Hybrid
Drivmedel: Bensin /el
Uppgiven förbrukning: 3,8
Verklig förbrukning: 5,1
Skillnad: +34%

Mazda 6 Wagon 2,2 DE
Drivmedel Diesel
Uppgiven förbrukning: 5,4
Verklig förbrukning 6,5
Skillnad: +20%

Mitsubishi Outlander PHEV
Drivmedel: Bensin/el
Uppgiven förbrukning: 1,8 (viktad förbrukning – laddhybrid)

Verklig förbrukning: 6,1
Skillnad: +233%

Volvo V40 Cross Country D3
Drivmedel: Diesel
Uppgiven förbrukning: 3,8
Verklig förbrukning: 5,5
Skillnad: +45%

Toyota Prius
Drivmedel: Bensin/el
Uppgiven förbrukning: 3,0
Verklig förbrukning: 4,6
Skillnad: +53%

Källa; Motormännen

ARTIKELN HANDLAR OM