Bilen drar mer bränsle än du tror – och tillverkarna påstår

Av: 

Kristofer Gustafsson

Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror.
Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror.

Bilar

Din bil drar betydligt mer bränsle än du tror.

För vissa modeller skiljer 50–60 procent mellan biltillverkarnas egna uppgift och den verkliga förbrukningen.

Det visar tidningen Motors tester.

Tillsammans med en stor studie från europeiska tankesmedjan Transport and Environment har tidningen Motor testat bränsleförbrukningen hos flera stora bilmärken.

Resultatet är anmärkningsvärt.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, i ett pressmeddelande.

Biltillverkare behöver inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen i modellen utan enbart resultatet i laboratorietester. Så även i en bil som marknadsförts som bränslesnål kan förbrukningen vara betydligt högre.

Omöjligt att reklamera

Att få kompensation är näst intill omöjligt. Tillverkarna anpassar bilarnas egenskaper så att de klarar bränsle- och utsläppstester.

Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är varken biltillverkare eller försäljare rättsligt bunden till uppgiften om bränsleförbrukning så länge de utgår från EU:s testkörcykel.

–En helt orimlig situation, menar Carl-Erik Stjernvall.
Skillnaden mellan den uppgivna och verkliga bränsleförbrukningen har ökat dramatiskt. 2001 var skillnaden i genomsnitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 och 2015 var skillnaden i snitt hela 42 procent. En del modeller drar upp till 50–60 procent mer än vad tillverkarna uppger.

Volvo vägrar svara

– För den enskilda bilisten är det svårt att få fram förbrukningen för den egna bilen. I takt med att skillnaderna ökar, finns det ändå lite hopp. Bilkoncernen PSA går nu ut med Peugeots och Citroens verkliga bränsleförbrukning. Vi har frågat övriga biltillverkare om samma sak, och fått olika svar. Flera biltillverkare välkomnar det, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford. Men Kia Motors menar att man följer regelverket. Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor, säger Carl-Erik Stjernvall teknisk expert på Motormännen.

ANNONS

Snabba leveranser & 1300 monteringspartners - Beställ vinterdäck tryggt och enkelt hos Dackonline!

Extern länk från Dackonline SE

Beställ här!

Publisert:

LÄS VIDARE

LISTA: Så mycket dyrare blir ”folksuvarna”

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Motormännen

Volvo Cars

MER OM MIN BIL

Så påverkar miljözonerna ditt bilköp

LISTA: Så mycket dyrare blir ”folksuvarna”

Hård kritik mot Transportstyrelsens VW-agerande

Tipsen: Så sparar du tusenlappar på bensinnotan

Nya Mazda CX-5 – gamla brister borta

Begagnad Toyota – den är bästa köpet

130 000 bilar klarar inte nya miljöbensinen

Nu är bästa tiden att sälja bilen

Så lindrar du bensinsmockan i sommar

TEST: Så bra är nya Volvo XC60 B5

Med trivsel som främsta egenskap

Skattechock på Volvos ”folksuv”

Många skäl att köpa nya Camry

Smarta knep – spara pengar på bensinen

TEST: Så bra är nya Volvo V90 B4

LISTA: Bilarna som inte klarar den nya bensinen

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

Dålig räckvidd – det har du rätt att kräva

Duell: Honda CR-V mot Toyota RAV4 – den bör du välja

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor

Snåla bilfabrikanter orsakar dieselförbud

Stort begtest: Här är Volvon DU ska välja

TEST: Så bra är ”Årets bil” – Toyota Yaris

Två laddhybrider i tuff klasskamp