Snåla lättviktsbilen dyrare - och sämre

Bilar

Snål-Audin uppges dra endast 0,29 liter/mil

Det står 0,299 liter/mil på bilsidan men under en veckas blandad körning blev förbrukningen 0,45. Snålt, visst, men långt från reklamdevisen.
Det står 0,299 liter/mil på bilsidan men under en veckas blandad körning blev förbrukningen 0,45. Snålt, visst, men långt från reklamdevisen.

Den ser ut som en vanlig Audi A2 men är sämre på nästan alla sätt.

Och är extremt dyr.

Kunderna är ett fåtal kommuner och masochistiska miljonärer med miljösamvete.

Behållaren med spolarvätska rymmer bara löjliga 1,5 liter.

Redan de vanliga Audi A2-versionerna är byggda med en stor del lättviktsmaterial i stället för stål. Snålversionen är ännu lättare. Det är mer aluminium och mer plast.

Men den viktbesparingen räcker bara en liten bit på väg mot målet: en förbrukning på under tre deciliter per mil. En hel del viktig utrustning som är standard i de andra A2-modellerna har slängts ut för att tjäna vikt. Luftkonditionering, som även drar bränsle, saknas, bagagerumsgardinen och det fiffiga dubbelgolvet är borta. Baksätet är inte fällbart och när strålkastarrengöringen togs bort slog man två, kanske tre flugor i en smäll; spolarbehållaren krymptes till löjliga 1,5 liter och samtidigt monterades av allt att döma en klenare spolarmotor till vindrutan (Audi har inte kunnat förklara varför spolningen är så svag).

Inte trafiksäker

På saltad väg är Audin inte trafiksäker. Lyktorna sätts igen och den klena strålningen från vindrutespolningen räcker inte för att den ineffektiva torkaren ska rensa rutan.

Men den största bränslebesparingen kommer inte från alla drastiska bantningskurer utan från styrtekniken till den lilla trecylindriga dieselmotorn.

Bilen har så kallad stop-and-go-funktion. När man stannar vid ett rödljus eller i en kö stannar också motorn. När man sen släpper bromsen startar motorn igen.

Ryckig körning

Men funktionen gör körningen ryckig och nervös. Det tar för lång tid när 12-voltsbatteriet ska snurra i gång startmotorn igen och luckan framför fylls lätt av andra bilar innan Audin är på väg igen.

Den manuella växellådan styrs automatiskt med en sinnrik elektronik för att minimera bränsletörsten, men även det systemet fungerar ryckigt och oharmoniskt.

I Sverige har än så länge bara tio exemplar sålts och de flesta har utrustats med törstig luftkonditionering.

Den som dessutom vill ha strålkastarspolning och övrig utrustning som brukar följa med A2-modellerna är strax uppe i ett pris en bit över 200 000 kronor.

Det är mycket pengar för lite bil.

Robert Collin

ANNONS

Teckna bilförsäkring hos Nordens tredje största försäkringsbolag - Gjensidige. Vi försäkrar 2,5 miljoner bilar idag. Klicka här

Extern länk från Gjensidige

Teckna här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

Audi

MER OM MIN BIL

Minibil till maxipris

Stort vintertest: Så bra är värstingarna

Royal League

Så bra nya är Audi A4

Ny snåldiesel från Audi

DUELL: VW Golf mot Audi A3 – den vinner

Nya Audi A3

Tre musketörer: Audi A4, Saab 9-3 och Volvo S60

Lilla Audi A2 - sällsynt otörstig

Snobbar som jobbar

Tre bilar i miljömatch

Stort test: Så klarar sig XC40 mot lyxsuvarna

Mer allround än Allroad

Stor lyxkänsla i litet format

Så bra är fyrhjulskombina

Han är världens snålaste förare

Snålkryssa med en lyxdiesel

Livet i gräddfilen

Ny snål A4 från Audi

Här är betygen på tyska cabbarna

Tipsen: Så sparar du tusenlappar på bensinnotan

Kombiduellen: Mazda mot Audi

Stark motor – men etanoltörstig

Bra blir bättre