Svensken väljer Volvo XC90 före Audi

avErik Gustafsson

1 av 15

Nya Volvo XC90 har inte ens hunnit till bilhallarna – men redan ser den ut att ha vunnit matchen mot sin största konkurrent.

Två av tre svenskar väljer XC90 framför nya Audi Q7.

Har Volvo nu lyckats med sin efterlängtade klassresa?

Redan innan den stora världspremiären i augusti då 800 journalister från hela världen bjöds in till Stockholm var intresset enormt kring Volvos viktigaste modell på mannaminne. Efter att ha visats på mässor runt om i världen närmar sig den riktiga premiären och vet vi det mesta om den nya bilen – men förväntningarna är skyhöga. Volvo menar att XC90 är en av världens säkraste bilar att den har en unik kompromiss av kraft och bränsleförbrukning samt att den blir märkets första riktiga lyxbil. Men kommer bilen palla för trycket? Föregående XC90 är Sveriges mest värdefulla exportprodukt och gjorde succé utomlands. Hur blir det nu – och kommer den kunna möta konkurrensen från ännu nyare Audi Q7?

Två av tre väljer Volvo

Ja, säger läsarna. I en undersökning på Motorista med fler än 7 000 röster har i skrivande stund 68 procent läsare röstat att de hellre väljer nya XC90 framför konkurrenten från Audi – nämligen nya Q7.

Volvo har länge kämpat för att ta plats i bilarnas finrum tillsammans med märken som Audi, BMW och Mercedes – och sett till resultatet verkar det som om XC90 gör att de lyckas.

Båda modellerna är flaggskeppsmodeller med spjutspetsteknik under skalet. De är nästan lika stora, kommer som sjusitsiga och lär båda leverera grym komfort. Men när Audi satsar på sexcylindriga motorer hittar vi i XC90 fyrcylindriga 2,0-litersmotorer. I toppmodellen XC90 T8 Twin Engine kombineras en 318-hästars bensinmotor och en 82-hästars elmotor för maximala 400 hästkrafter.

Audi satsar också på hybrid – men väljer i stället kombinationen diesel och el under huven. I Q7 får toppmodellen e-tron quattro en maximal kombinerad effekt ur båda motorerna på 373 hästkrafter och 700 newtonmeter. Det gör att den slår Volvo i bränsleförbrukning. Svensken vill enligt körcykeln ha 0,25 liter per mil och släpper ut 59 gram koldioxid per kilometer. Tysken nöjer sig i sin tur med 0,17 liter per mil och 50 gram utsläppt koldioxid per kilometer.

Audi ännu inte prissatt

Grundpriset för Volvo XC90 kommer att bli 498 000 kronor, men för de pengarna kommer en framhjulsdriven dieselversion med 190 hästkrafter. Den som vill ha hybridversionen får i stället börja på 726 000 kronor. Vad Audi Q7 kommer att kosta är i dagsläget ännu inte officiellt – men räkna med en siffra inom kort. Modellen lanseras i Sverige i under sommaren 2015.

Hur bilarna är att köra ber vi att få återkomma med – men det dröjer inte länge. Första provkörningen av Volvo XC90 sker redan i februari – så håll ögon och öron öppna!