Kvaddade bilarna som säljs i Sverige

avErik Gustafsson, Minimedia

Krockade lyxbilar säljs i Sverige – kan vara farliga

1 av 5
Här är bilen i dess nuvarande skick, efter reparationen.

Krockade bilar säljs i Sverige som fina lyxbilar.

De ovetande köparna blir lurade på hundratusentals kronor.

– De här bilarna är betydligt farligare än en korrekt bil, varnar Lars Carlsson, bilteknisk chef på Folksam.

Här är bilarna som säljs i Sverige – när de i själva verket är inlösta av försäkringsbolaget i USA. Genom en enkel sökning på Blocket.se kan Motorista hitta ett antal bilar som blivit inlösta som krockade vrak i USA. Ibland uppges det i annonsen, men ofta har kunden ingen aning om att bilen kan ha varit med om en svår trafikolycka i sitt  tidigare liv.

Den vita Mercedes C-klassen har enligt bilhandlaren tillhört en av deras stamkunder, är i bra skick och importerades på uppdrag av dem.

– Jättefint skick, bedyrar säljaren när Motorista låtsas vara spekulanter, men hon glömmer berätta att bilen blivit kvaddad i en trafikolycka och fått krockkuddarna utlösta.

Efter att Motorista konfroterat säljaren med uppgifterna om att bilen är krockad återkommer bilföretagets chef som via telefon meddelar att bilen är "reparerad enligt konstens alla regler" och att den inte "har några skavanker förutom normalt slitage".

– Säljaren ska uppge att bilen är krockad, och om hon inte gjort det har hon gjort fel, hon har inte jobbat här så länge, säger han.

Han uppger att bilen är reparerad på verkstad och att deras egen verkstad kontrollerat skicket, men var reparationen efter krocken skett vill han inte säga.

– Det viktigaste för mig när jag förmedlar en bil är att den är reparerad, och inte var.

– Bilen har en helt vanlig skada som skulle kunnat ske på Essingeleden, en skada som skulle repareras även i Sverige.

"Krockzonerna fungerar inte"

Den aktuella Mercedes-bilen är bara ett exempel på krockade bilar som dagligen läggs ut på svenska annonssajter och säljs i Sverige.

– En bil är konstruerad för att upp krafter vid en kollision, men är de redan deformerade en gång fungerar de inte. Det är viktigt att man byter ut komponenter i form av krockboxar och deformationszoner, men det finns begränsningar i vad som går att återställa. Och då ska bilen skrotas, säger Lars Carlsson, bilteknisk chef på Folksam till Motorista.

Ett annat exempel är en Volvo S60 T6 AWD som i USA vattenskadats och där lösts in av försäkringsbolaget. När Motorista låtsas vara spekulanter på bilen berättar handlaren själv om de faktiska omständigheterna, men säger sig inte veta anledningen till den amerikanska inlösen.

­– Elektroniken är väldigt känslig för fukt och bli dränkt i vatten. Vi på Folksam är själva väldigt restriktiva med att reparera bilar som stått under vatten. Det kan hända något, kanske inte i dag eller nästa vecka, men vad händer om ett halvår? säger Lars Carlsson.

Importeras via EU-land

Många av de skadade bilarna har importerats via ett annat europeiskt land, och när de blir godkända där godkänns de även i Sverige. Förra året släppte Larmtjänst och branschorganet Svensk Försäkring en rapport som visade att 61 procent av bilarna med årsmodell 2007 och framåt som importerats från Litauen till Sverige har en skadehistorik i USA.

– Vi vet hur det ser ut i USA tack vare deras rapporteringssystem, men vi vet ingenting om resten av Europa. Det kan vara ett generellt problem när det gäller importbilar, men kunden får inte bli lurad av att bilen ser fin och billig ut. Det finns det ofta en anledning till, säger Torbjörn Serrander på Larmtjänst till Motorista.

Kontrollera bilens historik

Som bilköpare kan man skydda sig mot inlösta bilar genom att kontrollera bilens historik. Lars Carlsson råder bilköpare att låta en besiktningsman kolla igenom bilen eller åka till en märkesverkstad och få en diagnos på bilens system.

Larmtjänst rekommenderar köpare att i första hand kontrollera bilens chassinummer på internet.

Har du köpt en krockad bil?

Hör av dig till Motorista på erik.g@motorista.se

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar