Kineser i hemligt Saab-möte med ryske miljardären

Av: 

Robert Collin

Bilar

Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer, det vet den ­kinesiska delegation som besökte ­Stockholm i går.

När det officiella mötet med Maud Olofsson och ­Victor ­Muller var över, ­försvann några av ­kineserna – de gick på ­restaurang med den ryske finans­mannen.

I går kom en stor delegation ­kineser till Stockholm. Det var folk från superdepartementet NDRC, från den stora bilhandlarkedjan Pang Da och från biltillverkaren Youngman.

De kom till Sverige för att ­träffa näringsminister Maud Olofsson och Saabs ­ledning med ­Victor Muller i spetsen.

När mötet i Rosenbad var av­klarat och det blev dags för ­middag delade den kinesiska ­delegationen upp sig i två ­grupper. En officiell som åt ­middag med näringsministern och en som valde en annan ­restaurang tillsammans med den ryske finansmannen ­Vladimir ­Antonov som värd.

Bakom kulisserna är ju ­Antonov redan storägare i Saab, och det var pengar från fonden ­Gemini som betalade lönerna till de Saab-anställda i går. ­

Bakom kulisserna äger ­Antonov också Gemini.

Nu ryktas det att regeringen i början av nästa vecka kommer att godkänna Antonov som ägare i Saab. Trycket på Reinfeldt och Borg har blivit för stort de senaste veckorna.

General Motors har sagt ok till ryssen, Metall-basen ­Stefan ­Löfvén som ­träffade ­Antonov i går vill att regeringen säger ja och nu kräver också Västsvenska handelskammaren att ­Antonov släpps in i Saab.

För även om avtal med Kina är en nyckel­fråga behövs Antonovs miljarder i Saab tills Kina-­affärerna är klara.

Det kan fortfarande ta månader innan de svenska och kinesiska regeringarna tragglat sig igenom alla formaliteter och ­affären är ett faktum.

Efter middagen på en av ­Stockholms lyxkrogar flög ­Vladimir Antonov hem till ­London.

Hans privat-jet skulle ­enligt uppgift till Aftonbladet ­lyfta från Arlanda efter midnatt.

Nästa Sverige-resa är planerad till den 13 juli. Då inleds det ­klassiska Midnattssolsrallyt, och då ska Antonov köra Saab, förstås.

Hans första bil, som han köpte i Sovjet som 19-åring, var en Saab 9000. Nu är han 36 år och vill köpa hela fabriken, utveckla affären, kanske bygga bilar i Lettland, där han redan äger bank och flygbolag. Och i Kina hos Youngman.

Antonov ser något i Saab som den svenska regeringen inte har upptäckt.

Om han, som regeringen misstänker, bara är ute efter att ­tvätta svarta ryska maffia-pengar har hans affärsimperium Converse Group, enligt vissa källor ­värderat till 44 miljarder ­kronor, alla möjligheter att göra det på annat håll än i Sverige.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Dags för nya ryska pengar?

"GM knuffade medvetet Saab över kanten"

Olofsson hade inga bevis mot Antonov

Kinas ljusa planer för Saabs framtid

Rädda – för regeringen

”Regeringens hemliga plan: Att utplåna Saab”

”Hawtai – en skänk från ovan”

Borg hade ingen aning – men sitter i styrelsen

TOMT PRAT, REINFELDT

Tvärnit för Spykers stämning i USA

Frälsare eller en ny Muller?

Nevs bekräftar: Nytt miljardavtal är klart

Collin: ”Vägen är sorgligt bortglömd”

BMW 650, Mercedes SLK, Peugeot 308 CC & VW Eos

Han var ”Bullit” på riktigt

Hojarna som alla vill ha

Bråka inte med ”Boss”

Volkswagen Golf - en pigg 37-åring

Taklös för sommarös

Mazda Miata - massor med kul för kronorna

Fiat 500 0,9 Twinair Turbo – ett ton italiensk charm

Nya V70 generös på allt

9-4X bästa Saaben någonsin

Nya Grand Cherokee dyr men plastig