Kung Grus

MOTOR

Hyundais nya stadsjeep Tucson räds inte dåliga grusvägar

1 av 6 | Foto: Hål och gropar i asfalten är inga problem, även om Tucson inte är någon riktig terrängbil.

Den nya stadsjeepen Tucson från koreanska Hyundai är sommarens stora överraskning. Med priset under 200 000 kronor lär den ta struptag om konkurrenterna och blir Sveriges mest sålda jeep.

Vi har vant oss med att Hyundai tillverkar lågprisbilar av lågpriskvalitet. De senaste åren har bilarnas tillförlitlighet ökat, men konstruktionerna är gammalmodiga. Krocksäkerheten är låg, moderna lösningar som antisladdsystem, som är självklarheter hos andra tillverkare, saknas. Bilarna är trånga, köregenskaperna halvdana och så vidare.

Stadsjeepen Santa Fe blev Sveriges mest sålda mest för att den saknade riktigt motstånd i prisklassen.

Nya Tucson som Aftonbladet testade i Lettland förra veckan är ett stort steg för Hyundai och visar att koreanerna inte tänker stanna kvar i lågpristräsket.

Utmanar japanerna

Tucson utmanar vilken som helst av de japanska jeeparna i den lilla klassen. Toyota Rav4 och Honda CRV är betydligt dyrare utan att vara mycket bättre än Tucson. Landrover Freelander är dyrare och avgjort sämre.

Om vi börjar med den yttre formgivningen som ju för de flesta köpare är stadsjeepens viktigaste egenskap, har Hyundai lämnat de böljande, organiska formerna hos Santa Fe. Nu är det stramare och mer funktionellt vilket gör bilen tidlös (och förmodligen bättrar det på andrahandsvärdet ytterligare).

Inne i bilen är formerna anonymt utslätade och utan finess, men hellre det än en massa trams.

Man sitter bra fram och alldeles utmärkt bak. Baksätet som inte är så lyckat i Santa Fe har ett rejält benutrymme, ett helt plant golv och man sitter högt och har bra sikt. Enda anmärkningen är att dynan är väl platt och inte ger stöd i sidled.

Fiffiga lösningar

Även om interiören är trist är detaljkvaliteten hög och där finns en massa fiffiga lösningar, allra bäst är baksätets fällningsmekanism som ger ett plant lastutrymme i ett enda handgrepp.

Bagageutrymmet är trångt men den som vill lasta långa föremål fäller fram baksätet och ryggstödet i den främre passagerarstolen.

Hyundai betonar att Tucson inte är en terrängbil, senare kommer en systermodell från Kia som blir mer offroad-betonad.

Tucson är som bäst på dåliga vägar och efter riktigt hård körning på grusvägar som vi inte ens skulle acceptera i Sverige är det bara att konstatera att Tucson är en ovanligt duglig bil.

Fjädringen sväljer potthål i asfalten och djupa gropar i grusvägen alldeles lysande. Dessutom är ljudnivån inne i bilen behagligt låg även när gruset sprutar mot underredet.

På asfalt är Tucson som de flesta jeepar lite diffus och styrningen är okänslig rakt fram. Däremot är bilen inte nickig som många av konkurrenterna.

Bakhjulsdrift kopplas in

Fyrhjulsdriften påminner om Volvos Haldexkoppling. Vid normal körning driver bilen bara med framhjulen men om något hjul börjar spinna loss kopplas driften in även på bakhjulen.

Kopplingen fördelar kraften från 100 procent fram till 50-50.

Det går också att låsa drivningen i 50-50-läge för att ta sig fram i lera eller snö i låga hastigheter.

Antisladdsystemet ESP introduceras senare i höst och blir standard i Sverige.

Trött V6:a

Den version av Tucson som Hyundai tagit med sig till Riga hade samma V6-motor på 175 hk som sitter i Santa Fe och samma automatlåda. Motorn känns lite trött trots att förbrukningen är hög. Växellådan är inte heller särskilt modern.

Basmodellen med en modern 2-

litersmotor på 142 hk blir storsäljaren. Förbrukningen är runt 20 procent lägre jämfört med Tucson V6, men acceleration och toppfart är bara sju respektive tre procent sämre.

Priset är inte bestämt, men räkna med att det börjar under 200 000 kronor och då är bilen ändå välutrustad med bland annat automatisk klimatanläggning och antisladdsystem.

Inget för småbarnsfamiljen

Det enda som brister är säkerheten. Konstruktionen är visserligen modern och det finns sex krockkuddar, men bältespåminnaren är värdelös, lyktrengöring saknas och passagerarkrockkudden går inte att koppla ur vilket diskvalificerar bilen för småbarnsfamiljer.

Tucson kommer till Sverige i september och bilen kommer utan tvivel att bli Sverigers mest efterfrågade stadsjeep. Trots sina säkerhetsmissar.

Hyundai Tucson 2,7 V6

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester